Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

The Tall Ships Races 2013: MIR i Fryderyk Chopin - kolejne jednostki w Szczecinie [wideo]

Kadr z filmu
Wieczorem przy Wałach Chrobrego było coraz więcej żaglowców i zwiedzających.
Wieczorem przy Wałach Chrobrego było coraz więcej żaglowców i zwiedzających. Kadr z filmu
Do Szczecina wieczorem dopłynął MIR, Fryderyk Chopin i Alexander von Humboldt. To ostatnie duże jednostki, które zacumowały dziś przy nabrzeżach.

Fryderyk Chopin

Stalowy bryg zbudowany według projektu Zygmunta Chorenia. Obecnie jest to największy bryg na świecie po Rahu Nawardzie i Stavrosie S Niarchosie. Żaglowiec wybudowany został przez Fundację Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami kpt. Krzysztofa Baranowskiego. W 2012 roku STS Fryderyk Chopin wygrał The Tall Ships Races 2012 w klasie A z reprezentacją Szczecina na pokładzie. Jako jedyny w Polsce ma maszty sześciorejowe. Pod względem wyporności i długości całkowitej jest po Darze Młodzieży drugim co do wielkości żaglowcem pływającym pod polską banderą. 29 października 2010 roku stracił na Atlantyku oba maszty podczas pogody 11 w skali Beauforta. Dryfował w odległości ok. 160 km na południowy zachód od wysp brytyjskich Scilly z 47 osobami na pokładzie. 1 listopada 2010 żaglowiec ściągnięty został do Falmouth, portu leżącego na południowo-zachodnim krańcu Anglii, w Kornwalii. W wyniku decyzji o "odmowie promesy" od ubezpieczyciela i "odmowie wypłaty odszkodowania" przez PZU, żaglowiec był aresztowany 6 grudnia 2010 roku przez Sąd Morski w Londynie na poczet zabezpieczenia wysokiego długu wobec właściciela kutra rybackiego Nova Spero, który doholował żaglowiec do portu w Falmouth. Po remoncie i pokonaniu wielu trudności (pomagał też mocno Szczecin) żaglowiec nadal służy polskiej młod

Alexander von Humboldt II jest 2011 niemieckim żaglowcem zbudowanym w zastęp Alexandra von Humboldta, sławny żaglowiec szkoleniowy zbudowany w 1906 roku o zielonych żaglach. Wykonany przez Brenn-und Verformtechnik (BVT) w Bremie, został zwodowany w 2011 roku. Podobnie jak jego poprzednik, Alexander von Humboldt II jest obsługiwany przez Deutsche Stiftung Sail Training w Bremerhaven, który oferuje szkolenie żeglarskie dla osób między 14 a 75 rokiem życia.

Mir został zbudowany w 1987 w gdańskiej stoczni (wówczas: Stocznia Gdańska im. Lenina) w serii sześciu bliźniaczych żaglowców (Dar Młodzieży 1982, Drużba 1987, Chersonez i Pałłada 1989, Nadieżda 1993). Autorem projektu był inż. Zygmunt Choreń. Pięć takich żaglowców nabył[potrzebne źródło] ówczesny Związek Radziecki. Młodsza o sześć lat od "Daru Młodzieży" fregata "Mir" jest pierwszą jednostką z tej serii. Powszechnie uważana jest ona za najszybszy szkolny żaglowiec na świecie. Jest morskim symbolem Sankt Petersburga. Ich kadłuby mają nowoczesne kształty, które cechuje ładny wydłużony dziób i szeroka, przestronna rufa.
Statek zaprojektowano jako żaglowiec szkolny dla 70 do 144 kadetów. Może jednak przewozić do 199 ludzi. Na żaglowcu początkowo szkolono wyłącznie młodzież rosyjską, ale już od 12 lat na jego pokładzie pobierają nauki również nauki kadeci z Zachodu. Obecnie Mir odbywa również płatne rejsy wycieczkowe, jednodniowe oraz przeloty pomiędzy portami, za niewygórowaną cenę, jeśli wziąć pod uwagę wyjątkowe doświadczenie żeglowania na jednym z największych i najszybszych żaglowców (najdłuższym żaglowcem świata jest Royal Clipper 2000 r. - 133,22 m, którego projektantem również był inż. Zygmunt Choreń).
Wielokrotnie brał udział i zwyciężał w regatach, m.in. w Tall Ships Races, zdobywając liczne nagrody. Został absolutnym zwycięzcą Wielkich Regat Kolumb-1992, rozegranych w ramach obchodów 500-lecia odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński