Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Futurystyczny statek "Canopée" ze Szczecina już po pierwszym rejsie przez Atlantyk. Transportował elementy wyrzutni rakiety Ariane [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Holenderska stocznia Neptune Shipyards została uhonorowana prestiżową nagrodą Statek Roku za realizację projektu "Canopée".Na zdjęciu statek w Kourou, gdzie znajduje się centrum kosmiczne. Na obszarze centrum, obejmującym około 850 kilometrów kwadratowych, znajdują się między innymi budynki montażu satelitów i rakiet, instalacje do produkcji i magazynowania paliwa, a także platformy i urządzenia startowe
Holenderska stocznia Neptune Shipyards została uhonorowana prestiżową nagrodą Statek Roku za realizację projektu "Canopée".Na zdjęciu statek w Kourou, gdzie znajduje się centrum kosmiczne. Na obszarze centrum, obejmującym około 850 kilometrów kwadratowych, znajdują się między innymi budynki montażu satelitów i rakiet, instalacje do produkcji i magazynowania paliwa, a także platformy i urządzenia startowe Ariane Group
Kadłub wyjątkowej jednostki powstał w Szczecinie. Statek przepłynął Ocean Atlantycki i zawinął do portu Pariacabo w Gujanie Francuskiej. Był to rejs pod pełnymi żaglami.

Francuska firma Ariane Group podała informacje, że podczas pierwszego transatlantyckiego rejsu z żaglami "Canopée" (Baldachim) przewoził na pokładzie elementy wyrzutni Ariane 6. Części - przeznaczone na lot inauguracyjny rakiety - są rozładowywane, a następnie dostarczane do europejskiego portu kosmicznego w Kourou.

"Canopée", czyli "Baldachim" (długość 121 m, szerokość 23 m, nośność 7,5 tys. ton, prędkość 16,5 węzłów) to wyjątkowa jednostka. Służy do transportu elementów rakiet "Ariane 6" (długość rakiety to 60 metrów, a masa kilkaset ton) do kosmodromu Kourou, który znajduje się w Gujanie Francuskiej. Ariane 6 to nowa europejska rakieta nośna budowana przez Europejską Agencję Kosmiczną ESA i Ariane Group.

Statek "Canopee" został zaprojektowany przez francuską firmę VPLP Design. Jego kadłub zbudowała Partner Stocznia Sp. z o.o z Polic na nabrzeżu w szczecińskim Skolwinie, a głównym wykonawcą był Neptune Shipyards w Holandii.

Cechą charakterystyczną statku będą cztery, wysokie na 30 metrów, składane żaglopłaty, o łącznej powierzchni 1 450 metrów kwadratowych, zastosowane po raz pierwszy komercyjnie, które pozwolą na redukcję zużycia paliwa o nawet 15 procent (3,5 tony paliwa dziennie), a dwutlenku węgla o 30 procent.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński