Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak wygląda Zajezdnia Pogodno po remoncie wartym 140 mln zł

Marek Jaszczyński
Zajezdnia Pogodno po remoncie.
Zajezdnia Pogodno po remoncie. Andrzej Szkocki
Ponad 80-letnia zajezdnia zmieniła się nie do poznania. Teraz to najnowocześniejszy obiekt w Polsce.

Najbardziej efektownie wygląda zabytkowa hala z 1934 roku, w której do dziś stacjonują w tramwaje. Remont budynku pozwolił na przywrócenie jego pierwotnego przedwojennego wyglądu wraz dostosowaniem go do obsługi nowoczesnych tramwajów przez zaplecze techniczne zajezdni.

- Zajezdnia została gruntownie zmodernizowana przeszliśmy z lat 70 -tych ubiegłego wieku do XXI wieku - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes spółki "Tramwaje Szczecińskie". - Wymieniono prawie 6 kilometrów toru, 44 nowe rozjazdy. Zbudowano podstację zasilania dla zajezdni i pobliskich torów.

Jedną z ciekawostek jest system zarządzania zajezdnią, za pomocą bez udziału motorniczego system decyduje na który tor ma podjechać. Ustawia wagon w odpowiedniej kolejności do wyjazdu na kolejny dzień uwzględniając godzinę wyjazdu, typ i pojemność wagonu dla konkretnej linii lub skieruje go na tor serwisowy w przypadku otrzymania informacji o awarii bądź konieczności wykonania przeglądu pojazdu.

Nowinka techniczną jest tokarka podtorowa, takiej nie było dotąd w obiekcie. - Tokarka jest zamontowana poniżej torowiska: tramwaj najeżdża na tokarkę i obręcze kół są szlifowane bez konieczności ich zdejmowania -wyjaśnia prezes Wawrzyniak.

- Modernizacja zajezdni odbywała się w formule „Zaprojektuj i wybuduj” a generalnym wykonawcą była firma ZUE S.A. z Krakowa posiłkująca się lokalnymi podmiotami w tym szczecińską firmą Calbud - mówi Dariusz Wołoszczuk, rzecznik ZDiTM. - Zajezdnia zyskała także nowy dobudowany dodatkowy 21 tor, który pełni funkcję toru objazdowego. Za główną halą dobudowana została hala odstawcza o wymiarach 62 m x 96 m, w której także stacjonują pojazdy.

Przebudowa zajezdni jest ostatnim elementem realizowanego od 2012 roku projektu „Budowa i modernizacja torowisk w Szczecinie”. Oprócz zajezdni przebudowany został układ torowy przy Bramie Portowej, rozjazdy na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską, torowiska w al. Piastów, na ul. Energetyków, ul. Gdańskiej wraz z przebudową pętli autobusowo - tramwajowej Basen Górniczy.

Popularne w kategorii Szczecin:
Przebudowa dworca w Szczecinie. Zobacz jak postępują prace
Bezprzedziałowy Flirt na trasie Szczecin - Kraków. Będzie wygodniej?
Rzeźba "Fryga" w Szczecinie. Dlaczego popękała? Bo to "obiekt prototypowy"
Śmiertelna "szóstka". Rocznica katastrofy tramwajowej z 1967 [wideo, zdjęcia]

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński