MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Darmowy bagaż w komunikacji. Niektórzy radni mają obawy

Marek Jaszczyński [email protected]
Kary za przewóz bagażu bez biletu stanowiły 0,41 procenta łącznej ilości kar.
Kary za przewóz bagażu bez biletu stanowiły 0,41 procenta łącznej ilości kar. Andrzej Szkocki
Szczecinianie z uwagą śledzą zmiany w komunikacji miejskiej. Pierwszy krok został już zrobiony, radni przegłosowali uchwałę o rezygnacji z opłat za bagaż. - To bardzo dobry krok, w innych miastach dawno to zrobiono - komentują mieszkańcy.

Radni rady miasta Szczecin zdecydowali o zniesieniu opłat za bagaż w środkach komunikacji miejskiej. Przepis wejdzie w życie pod koniec czerwca. Projekt uchwały zgłosił klub radnych PiS. Szczecin tym samym dołączył do grona miast (m.in. Kraków, Gdańsk, Poznań, Toruń), w których nie ma podobnych opłat.

- Nic nie zyskujemy na tej opłacie - mówi Marek Duklanowski, radny PiS. - Przychód z tytułu tej opłaty znamy tylko na podstawie kar nałożonych za brak biletów za bagaż. W ubiegłym roku Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego nałożył prawie 300 kar za brak biletu.

Według skrupulatnych wyliczeń, kary za przewóz bagażu bez biletu stanowiły 0,41 procenta łącznej ilości kar.
Kierowca może odmówić

Zanim doszło do głosowania nie zabrakło dyskusji podczas obrad rady miasta.
- Kary za brak opłaty za bagaż są uznaniowe, to anachroniczny przepis - twierdzi radny Duklanowski. - Chcemy ułatwiać podróż.

Radny powołał się w tym miejscu na szczecińskich listonoszy, którzy korzystając z autobusów, czy tramwajów nie wnoszą opłat za bagaż, czyli służbowe torby.

Wątpliwości wyraziła Grażyna Zielińska, radna PO.
- To zacny pomysł, ale trzeba go doprecyzować, czy wobec tego ludzie nie zaczną przewozić szaf - zauważyła.
Radni jednak stwierdzili, że skoro dotychczasowa opłata, czyli wartość biletu normalnego, nie powodowała takich przypadków, to przy braku opłaty nie powinno dziać się inaczej.

Wątpliwości rozwiał radny Jędrzej Wijas.

- Jako praktyk powiem, że zgodnie z regulaminem przewozu nie można przewozić obiektów zagrażających pasażerom - mówi radny Wijas. - Kierowca może odmówić przewozu.

Co dalej

Ta uchwała była zbieżna z pomysłem radnych PO, o którym pisaliśmy w jednym z poprzednich wydań "Głosu". Uchwały, to efekt pracy Stowarzyszenia Młodych Demokratów.

- Projekty dotyczą wprowadzenia biletów 10-minutowych, zniesienia opłaty za bagaż, wydłużenia czasu zapłaty za mandat oraz wprowadzenia całodobowej sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach - wyjaśnia Wojciech Dorżynkiewicz, przewodniczący stowarzyszenia "Młodzi Demokraci".

Projekty będą głosowane podczas kolejnych sesji miejskich.

Żółte kamizelki

Demokraci chcą także wprowadzić uniformy dla kontrolerów biletów. Jednak nie będzie to tematem dyskusji na forum rady miasta.

- W związku z tym, że oznakowanie kontrolerów biletów jest w gestii Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego postanowiliśmy zamiast uchwały wystosować pismo do dyrektora Tarczyńskiego, w którym poinformowaliśmy o wyniku konsultacji społecznych w tym aspekcie i zaapelowaliśmy o wprowadzenie takiego umundurowania - dodaje Dorżynkiewicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński