W Domu Kultury „Krzemień” odbyła się konferencja dotycząca budowy nowego mostu kolejowego nad Odrą Wschodnią.
- Wszystko wskazuje na tym, że ta inwestycja właśnie 20 grudnia w całości zostanie zakończona. Trwa obecnie nasuwanie mostu na przyczółki. Droga wodna już jest gotowa w ramach oczywiście 4 klasy żeglowności, więc to jest pierwsza droga śródlądowa o tak wysokich parametrach. Za chwilę będzie gotowy nowy dostęp kolejowy do portu, dający szansę na zwiększenie przepustowości wwozu i wywozów towarów. To wszystko wpisuje się w proces modernizacji Szczecina i Pomorza Zachodniego, który był dla nas priorytetem – mówił Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.
Inwestycja ma zwiększyć swobodę żeglugi śródlądowej oraz zapewnić bezproblemowy ruch kolejowy, w tym Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Stara przeprawa została rozebrana. Pozostawiono tylko część zwodzoną starego mostu, która jest zabytkiem techniki. O tym jakie były kłopoty z ruchem jednostek pod starym mostem wiedzą najlepiej przedstawiciele Wód Polskich.
- Przęsło ruchome miało niecałe 3 m wysokości, jeżeli chodzi o wysokość od wielkiej wody żeglownej, bo tak się to liczy w żegludze śródlądowej, natomiast przęsło stałe miało też pewne ograniczenie, bo miało szerokość 12,5 metra – przypomniał Krzysztof Woś, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Przypomnijmy, że prace przy budowie nowej przeprawy rozpoczęły się z końcem 2021 roku, w styczniu 2022 roku wykonawca zaczął pracować w nurcie Odry Wschodniej. Powstający most ma trzy przęsła, najdłuższe z nich mierzy 114 metrów. Całkowita długość mostu to 306 metrów. Poszczególne części mostu powstały na południu Polski, wykonał je Mostostal Kraków. Do Szczecina dotarły drogą lądową.
- Od końca lutego trwa scalanie konstrukcji. W pierwszej połowie czerwca przystąpiliśmy do nasuwania filaru. Na dzisiaj mamy zrealizowany nasuw na pierwszy filar - wyjaśniał Sławomir Krekora, przedstawiciel wykonawcy prac, firmę Budimex S.A.
Zgodnie z założeniami, na przełomie lipca i sierpnia planowane jest wykonanie nasuwu, aby połączyć oba brzegi Regalicy.
Co zrobiono do tej pory?
- Od 16 czerwca wprowadzono kolejny etap zmiany organizacji ruchu kolejowego na stacji Szczecin Podjuchy. Obecnie ruch odbywa się na nowo wykonanych torach nr 1 oraz 3. Do obsługi ruchu pasażerskiego oddano do użytkowania dwa perony. Wykonano podporę po wschodniej stronie Regalicy. Kontynuowane są roboty związane z budową wiaduktu przy ul. Szklanej oraz murów oporowych, które pozwolą na wykonanie nasypu, i w dalszym etapie, nawierzchni torowej na najeździe na most od stacji Podjuchy. Trwają prace związane z przebudową stacji Podjuchy przy zabudowie nowych urządzeń SRK, sieci trakcyjnej oraz roboty torowe - informuje Diana Zyglewska z firmy Budimex S.A..
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?