Zanim Wyspiarka weszła do szybu odbiorczego, zatrzymała się tuż przed betonową ścianą szczelinową. Komora robocza maszyny przeszła jeszcze inspekcję, a w TBM sprawdzono stan narzędzi tnących oraz urabiających. Przewiercenie się przez ścianę szczelinową było nie lada wyzwaniem – to blok o grubości 16 metrów.
- Ostatni raz widzieliśmy tarczę maszyny TBM na wyspie Uznam w marcu tego roku, gdy zaczynała drążenie. Pokonała niemal 1,5 kilometra i dziś znów jest na powierzchni, ale już wyspy Wolin – mówi Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia. – Tunel oznacza koniec uciążliwości - długich kolejek w oczekiwaniu na przeprawę promem zarówno chcąc dojechać do centrum miasta, jak i z niego wyjechać. Stałe połączenie to nowe otwarcie Świnoujścia. Okno, które pozwoli nam na dalszy rozwój.
Miasto nie ukrywa jednak, że dla nich tunel to w tej chwili pewien kłopot. Świnoujście musi się przygotować na większy ruch na ulicach, dużą liczbę samochodów, parkingów i pieszych. Dlatego do końca września przeprowadzane są konsultacje społeczne, które mają odpowiedzieć na pytanie - jak po otwarciu tunelu będzie komunikacyjnie zorganizowane miasto.
Tymczasem właśnie trwa wypompowywanie wody z komory odbiorczej, która ma 35 metrów długości, 19 metrów szerokości i 18 metrów wysokości. Zanim przyjęła TBM Wyspiarkę, wypełniono ją wodą - do szybu wlano aż 12 tys. metrów sześciennych. Jej stopniowe wypompowywanie zakończy się prawdopodobnie jeszcze w tym tygodniu. Potem rozpocznie się rozbiór Wyspiarki na części.
- Demontaż rozpocznie się odwrotnie do jej montażu - od tarczy. Najtrudniejszym etapem będzie załadunek i transport najcięższych elementów TBM, na przykład łożyska – tłumaczy Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór na tą inwestycją.
Demontaż „Wyspiarki” potrwa około dwóch miesięcy. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie prace w tunelu zostaną wstrzymane. W dalszym ciągu trwają roboty związane z konstrukcjami wsporczymi oraz przygotowaniami do wykonania wyjść ewakuacyjnych. Największe wyzwanie stanowi teraz wzmocnienie gruntu w technologii mrożenia. Przypominamy, że tunel w Świnoujściu będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce – osiągnie 1484 metry drążone, a z odcinkami wykonanymi metodami stropowymi osiągnie długość 1780 metrów.
Koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775, 7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Prace zakończą się w trzecim kwartale 2022 roku. Potem przeprowadzone będą jeszcze odbiory konieczne do dopuszczenia tunelu do ruchu.
Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.
ZOBACZ TAKŻE:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?