200 metrów do celu!
Komora odbiorcza jest już przygotowana na wejście do niej maszyny TBM. Wykonana została specjalna betonowa „kołyska”, gdzie tarcza maszyny zakończy prace. Trwają prace związane z przygotowaniem do jej demontażu m.in. wzmacniane jest podłoże, na którym staną dźwigi. Dźwigami demontowane elementy maszyny, będą wyciągane na zewnątrz szybu odbiorczego.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
- Kiedy Wyspiarka przebije betonową ścianę, zakończy bardzo ważny element prac, czyli wiercenie tunelu maszyną TBM – mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. – Samo wiercenie, to oczywiście nie wszystko, teraz wykonawca, czyli konsorcjum Gullermak/PORR musi wykonać układ jezdni, teletechnikę, ale przede wszystkim wyjścia ewakuacyjne. Te wykonywane będą metodą mrożenia i to jeden z bardziej skomplikowanych elementów prac. W tunelu będą 4 wyjścia awaryjne: 2 w części drążonej i po jednym w miejscu szybu startowego i odbiorczego – dodaje Janusz Żmurkiewicz
Oczywiście drążenie to nie jedyne prace, które trwają na budowie w Świnoujściu. Na wyspie Wolin wykonywane są też roboty drogowe oraz wykończeniowe konstrukcji rampy w segmentach R1-R16.
674 pierścienie zamontowane
Na wyspie Uznam w komorze startowej TBM uszczelniane są ściany szczelinowe oraz rozpoczęto prace dla docelowej konstrukcji wewnętrznej: wykonywanie bruzd pod wsporniki stropu pośredniego, w tym wiercenie otworów, wklejanie prętów, zbrojenie szalowane i betonowane odcinkowe wsporników. Kontynuowane są również prace wykończeniowe konstrukcji rampy w segmentach S1-S11. W minionym tygodniu w tunelu drążonym maszyną TBM zmontowano 55 pierścieni o szerokości 2 metrów. Łącznie w tunelu zamontowano już 674 pierścieni obudowy, w tym 170 pierścieni półtorametrowych i 504 dwumetrowych.
- Każdy pierścień obudowy tunelu składa się z 8 segmentów montowanych bezpośrednio na maszynie przy pomocy specjalnej układarki, która zawsze w tej samej kolejności układa pierścienie, zmienia się tylko położenie pierwszego segmentu w kolejnym pierścieniu w związku z koniecznością uzyskania projektowej trasy tunelu – mówi Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz nadzorującego prace przy inwestycji w Świnoujściu. - Obudowa tunelu jest wykonana z segmentów betonowych, wzmacnianych włóknami stalowymi, a w niektórych partiach tunelu jest zbrojona klasycznie koszami ze stali zbrojeniowej - dodaje Jacek Król.
Produkują prefabrykaty
Produkcja segmentów obudowy tunelu została już zakończona, natomiast w zakładzie prefabrykacji nadal odbywa się produkcja prefabrykatów. Tym razem wykonywane są prefabrykaty dla konstrukcji wewnętrznych, które będą montowane po wykonaniu tunelu TBM: są to prefabrykaty dla wykonania płyty jezdnej – wsporniki typ "U" i płyty filigran oraz prefabrykaty dla wykonania kanału wentylacyjnego w części stropowej tunelu - tzw. prefabrykaty sufitowe. W zakładzie konstrukcji stalowych trwa natomiast produkcja tymczasowej konstrukcji stalowej, która wzmocni tunel na czas realizacji wyjść ewakuacyjnych.
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?