Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co się zmieni w centrum Szczecina? Nowe pasy rowerowe, minironda i zmiany na al. Piastów

Marek Jaszczyński
To najnowsze szczecińskie rondo u zbiegu Rayskiego i Mazurskiej. Zwolennicy mówią o tym, że przejechanie ul. Mazurską w stronę Piłsudskiego po zmianach jest łatwiejsze. Przeciwnicy podnoszą kwestię zatorów, które tworzą się przed krzyżówką.
To najnowsze szczecińskie rondo u zbiegu Rayskiego i Mazurskiej. Zwolennicy mówią o tym, że przejechanie ul. Mazurską w stronę Piłsudskiego po zmianach jest łatwiejsze. Przeciwnicy podnoszą kwestię zatorów, które tworzą się przed krzyżówką.
W Śródmieściu rowerzyści mają nowe pasy, a na ulicy Rayskiego przejedziemy przez rondo. Kolejne zmiany w organizacji ruchu są planowane na alei Piastów.

Na ulicy Rayskiego wyznaczono pas dla rowerzystów po północnej stronie jezdni o szerokości 1,5 metra, umożliwiającego łatwiejsze skomunikowanie z pl. Grunwaldzkim. Nowością jest minirondo - podobne do tego z Bezrzecza, czy z Krzekowa.

Znajduje się przy skrzyżowaniu z ulicą Mazurską. Przypominamy, że pojazdy na rondzie mają pierwszeństwo przed tymi, które oczekują na wjazd. Ale kierowcy jadący nawet niewielkim pojazdami narzekają, że rondo jest zbyt małe i trudno tu jechać wokół wyspy. Teraz nie będzie wyjścia, bo wyspa została wyniesiona ponad asfalt.

- Mam kompaktowe auto, ale mimo wszystko trudno tu przejechać wokół wyspy - mówi Przemysław Gontarski, kierowca. - A kierowcy zapominają, kto ma pierwszeństwo.

- Podoba mi się to, bo jest bezpieczniej - mówi z kolei pan Piotr, kierowca. - Teraz kierowcy jadący od strony al. Wyzwolenia i od placu Grunwaldzkiego muszą zwolnić i każdy ma równe szansę, żeby wjechać na skrzyżowanie.

Rondo wymusza zmniejszenie prędkości przy wjeździe i zjeździe, a wiec też z korzyścią dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

Małe ronda w mieście

Podobne ronda są znane z innych części miasta. Na skrzyżowaniu ul. Szerokiej z ul. Żołnierską od trzech lat jest jednopasmowe rondo. - Sprawdziło się, bo równomiernie rozładowuje korki - uważa Edward Szlak, mieszkaniec osiedla Krzekowo.

Kolejne minirondo znajduje się u zbiegu ulic Modrej, Szerokiej i Szafera. Kiedy je wprowadzono sporo było głosów krytyki, ale pomysł sprawdził się. Trzecie małe rondo mieści się u zbiegu ulic Szczecińskiej i Rostockiej. Na środku skrzyżowania jest wyspa o średnicy 4 metrów z zamontowanymi punktami odblaskowymi. Ideą wprowadzenia zmian było upłynnienie ruchu od strony ul. Podbórzańskiej i w jej kierunku. Tę rolę rondo spełnia.

- Chwalę nową organizację ruchu, ale jest wąsko. Na przykład wyjeżdżając z ulicy Podbórzańskiej i zjeżdżając w kierunku ulicy Rostockiej trzeba się sporo nakręcić, żeby zmieścić się w pasie między wyspą a linią zewnętrzną - mówi pan Mariusz, kierowca, który codziennie pokonuje ten i czy inne auta nie jeżdżą.

Niektórzy widzą problemy, gdy pojawiają się pojazdy o dużych gabarytach. - Na linii autobusowej nr 57 widziałem krótkiego solarisa, który nie mieścił się i wjechał na wyspę, a co dopiero przegubowy - mówi pan Stanisław, kierowca.

Zmiany szykują się także na alei Piastów

- Na Szarych Szeregów do ul. Jagiellońskiej postój pojazdów odbywać się będzie w całości na chodniku pod skosem.

- Na odcinku od ul. Jagiellońskiej do pl. Kościuszki planuje się ogólnie wyznaczenie dwóch pasów ruchu ogólnego szerokości po 3 m, pasa rowerowego szerokości 1,5 metra oraz pasa postojowego na jezdni szerokości 2,5 metra umożliwiającego równoległy postój całego pojazdu na jezdni. d Na odcinku od pl. Kościuszki do ulicy Jagiellońskiej przy dwóch pasach ruchu także planuje się wyznaczenie dwóch pasów ruchu z pasem rowerowym o 1,5 metra szerokości. Pas postojowy umożliwi równoległy postój pojazdów częściowo na jezdni i chodniku.

- Na odcinku od ul. Jagiellońskiej do pl. Szarych Szeregów postój pojazdów odbywać się będzie w całości na pasie postojowym zlokalizowanym na jezdni.

- Na odcinku od pl. Kościuszki w kierunku ul. Mieszka I planuje się ogólnie wyznaczenie dwóch pasów ruchu ogólnego szerokości po 3,0 metra, pasa rowerowego szerokości 1,5 metra oraz pasa postojowego na jezdni szerokości 2,5 metra umożliwiającego równoległy postój całego pojazdu na jezdni.

- Na odcinku od ul. Narutowicza do pl. Kościuszki planuje się ogólnie wyznaczenie dwóch pasów ruchu szerokości 3,0 metra pasa rowerowego 1,5 metra szerokości oraz pasa postojowego umożliwiającego równoległy postój pojazdów częściowo na jezdni i chodniku.
A co o tych planach sądzą rowerzyści?

- Umieszczanie pasów rowerowych w ciągu dróg krajowych i wojewódzkich, gdzie występuje olbrzymie natężenie ruchu samochodowego, a zwłaszcza ciężarowego, może negatywnie odbić się na bezpieczeństwie niechronionych uczestników ruchu. Jeżeli w przypadku ul. Rayskiego nie mamy żadnych obiekcji co do wytyczenia pasa ruchu dla rowerów, to w przypadku al. Piastów (Droga Krajowa nr 10 i DK 13) oraz al. Piłsudskiego (Droga Wojewódzka nr 115), gdzie występuje potężny tranzyt aut ciężarowych do granicy państwa oraz ZCH Police nie mamy takiej możliwości - czytamy w opinii Artura Jamrozika ze stowarzyszenia "Rowerowy Szczecin".

- Łącznie tylko w tym zakresie powstanie 3,5 km nowych pasów rowerowych czyli więcej niż dzisiaj mamy ogólnie - mówi Marcin Charęza, szef Zespołu ds. Organizacji Ruchu szczecińskiego magistratu.

Po co te zmiany?

Mając na uwadze wprowadzenie Szczecińskiego Roweru Miejskiego (SRM) oraz budowę dróg dla rowerów m.in. w ciągu ul. Ku Słońcu, al. Niepodległości, al. Wyzwolenia, oraz pl. Żołnierza Polskiego przystąpiono również do prac mających na celu wprowadzenie pasów rowerowych łączących ze sobą poszczególne stacje SRM.

- Projekt przewiduje również korektę lokalizacji przystanków komunikacji miejskiej oraz wyznaczenie miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych. Zostanie wyznaczonych około 90 nowych miejsc postojowych - mówi Marcin Charęza, kierownik Zespołu ds. Organizacji Ruchu Urzędu Miasta Szczecin

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński