CSL Internationale Spedition kupiła część Starej Rzeźni (dawna obora) 10 lutego. 1 października wybrano firmę nadzoru inwestorskiego. Jest nią spółka Eko-Inwest, która ma już doświadczenie w renowacjach starych obiektów (np. w zajezdni tramwajowej, w której dziś mieści się obecnie Muzeum Techniki czy Książnicy Pomorskiej).
Obecnie trwa renowacja dachu i stropów. Muszą być gotowe przed zimą, aby po przyjściu mrozów można było swobodnie pracować wewnątrz obiektu. W piątek na budynku zostanie zawieszona wiecha.
- To piękny budynek - ocenia Grażyna Stróżyk-Matkovic, dyrektor ds. przygotowania inwestycji Eko-Inwest. - Myślę, że po ukończeniu inwestycji to miejsce stanie się zaczątkiem życia na Łasztowni.
Budynek postawiono w XIX wieku na palach, jako że tereny portowe należą do podmokłych. Część tej konstrukcji po renowacji zostanie wyeksponowana. Będzie można ją oglądać przez szklaną podłogę, co z pewnością będzie jedną z atrakcji obiektu.
Piętro budynku zostanie przeznaczone na siedzibę firmy CSL. Przeniesie tu ona swoje biura z obecnej lokalizacji przy ulicy Kapitańskiej.
Natomiast na parterze powstanie centrum kulturalno - społeczno - biznesowe. Pod tym szerokim pojęciem ukrywa się "Kino Faktów", "Sala Kapitańska", "Kubryk Literacki", księgarnia, galeria sztuki, minimuzeum Łasztowni oraz restauracja "Lastadia".
CSL uzyskała na inwestycję pożyczkę z funduszu europejskiego Jessica w wysokości 7,7 mln zł. Cały projekt ma kosztować 12,3 mln zł.
- Mam nadzieję, że nasza inwestycja jako pierwsza spowoduje, że za nami pójdą inni i pozostałe obiekty Starej Rzeźni odzyskają młodość i nowe przeznaczenie - mówiła podczas podpisywania umowy prezes firmy Laura Hołowacz. - To ma być miejsce doskonale widoczne z Wałów Chrobrego i nie tylko dla nas, ale dla wszystkich szczecinian.
Stały tam krowy
Kompleks Starej Rzeźni (Städtischer Schlacht - und Viehhof) przy obecnej ulicy Wendy (przedwojenna Am Dunzig) składa się z 25 budynków. Jej budowę według projektu C. Schmidta, mistrza budowlanego Urzędu Rejencji oraz C. Kruhla, radcy budowlanego rozpoczęto w 1889 r. Całość realizowano etapami. Część oddano do użytku w latach 1891-1892, a kolejne do końca XIX wieku.
Spółka CSL Internationale Spedition kupiła 10 lutego br. dawną oborę. Zachowały się tu elementy starego wyposażenia, związane z pierwotnym przeznaczeniem, w tym charakterystyczne ceramiczne żłoby i kółka metalowe, do których mocowano zwierzęta. Wszystkie obiekty jeszcze do niedawna należały do Portu Rybackiego Gryf i nie były zagospodarowane.
Projekt Monika Gajda, Weronika Jamioł.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?