Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budżet obywatelski w Szczecinie. Co już nam zrobili, a czego jeszcze nie

Szymon Sidorowski
Kwiaty zasadzone w ramach SBO 2016 już kwitną. Na aleję jednak nie wrócą kwiaciarki, co było głównym postulatem mieszkańców
Kwiaty zasadzone w ramach SBO 2016 już kwitną. Na aleję jednak nie wrócą kwiaciarki, co było głównym postulatem mieszkańców Sebastian Wołosz
Z czym nam się kojarzy szczecińska edycja budżetu obywatelskiego? Zdecydowanie z rowerem miejskim Bike_S i modernizacją Stawu Brodowskiego. W ciągu trzech latach zadecydowaliśmy jednak o realizacji z budżetu miasta prawie 20 inwestycji. Sprawdzamy co się z nimi stało.

Wielkimi krokami zbliża się czwarta edycja Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego. Pod koniec kwietnia po raz pierwszy w tym roku odbyło się posiedzenie zespołu ds. opracowania zasad funkcjonowania i wdrożenia Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2017.

Warto więc przypomnieć jakie projekty wybrali w ostatnich trzech latach szczecinianie i ile z tych projektów zostało zrealizowanych. W trzech edycycjach mieliśmy możliwość rozdysponować łącznie ok. 16 mln zł z budżetu miasta. W dwóch pierwszych edycjach było to ok. 5 mln zł, w SBO 2016 do rozdysponowania było 6 mln zł. W SBO 2017 ta pula ma wzrosnąć do 7 mln zł. Szczecinianie zdecydowali, że za te 16 mln zł powstanie 18 projektów.

Pozytywnym symbolem szczecińskiej edycji budżetu obywatelskiego zostały dwa projekty wybrane w pierwszej edycji, w której decydowaliśmy o rozdysponowaniu pieniędzy na 2014 rok. Były najdroższe i najbardziej odcisnęły się w przestrzeni miasta. Chodzi oczywiście o modernizację Stawu Brodowskiego (2 193 głosy, koszt 4,5 mln zł) oraz pierwszy etap Szczecińskiego Roweru Miejskiego - Bike_S (2 728 głosów, 575 tys. zł). Ostatecznie miasto zadecydowało, że budowa systemu roweru miejskiego będzie miało sens jedynie wtedy, gdy system będzie większy, niż zakładali wnioskodawcy projektu. Ostateczne w pierwszym etapie za ok. 2,5 mln zł powstało 35 stacji z 358 rowerami, którymi swobodnie można poruszać się po centrum Szczecina. Stacje są tak zlokalizowane, by od najdalej od siebie zlokalizowanych stacji dojechać w ok. 20 minut.

Staw Brodowski, który jest ulubionym miejscem wypoczynku dla mieszkających w okolicy Komuny Paryskiej i Wilczej, zmienił się nie do poznania. Wzmocniono brzegi stawu a wokół niego powstały nowe alejki, nabrzeża oraz schody. Mieszkańcy mogą też skorzystać z kącika seniora, placu zabaw dla dzieci, siłowni pod chmurką i wybieg dla psów.

Rowerowa rewolucja na ulicach Szczecina

Rower miejski natomiast stał się wielkim hitem wśród mieszkańców. Na tyle dużym, że szczecinianie ponownie na niego postawili w SBO 2016. Decydując się na budowę 29 nowych stacji na prawobrze-żu, 14 w dzielnicy Zachód oraz dwóch w dzielnicy Północ. Do obecnie istniejących 35 stacji i 358 rowerów dołączy więc 45 stacji 344 rowerów. Miasto umowę na rozbudowę systemu podpisało z Nextbike na początku kwietnia. Wykonawca na uruchomienie nowych stacji ma czas do 5 sierpnia.

Uruchomienie w sierpniu 2014 roku Bike_S miało też wpływ na poprawę warunków dla rowerzystów. Od tego czasu powstało w Szczecinie sporo dróg rowerowych czy pasów i kontrapasów rowerowych namalowanych na drogach dla samochodów. Do takich zmian przyczynili się także głosujący w SBO, stawiając w edycji „2015” na projekt „Rowerowa rewolucja” (3844 głosów, 1 mln zł). Zdecydowali wtedy o wymalowania w centrum miasta 20 pasów rowerowych. Realizacja tego projektu szła jednak opornie. W ciągu kilkunastu miesięcy udało się stworzyć drogi rowerowe na ulicy Sikorskiego i ulicy Wilczej.

- W ramach zwycięskiego zadania Rowerowa Rewolucja, mamy zatwierdzonych łącznie 14 projektów zmian organizacji ruchu - mówi Tomasz Loga, pełnomocnik prezydenta ds. Rozwoju Systemu Komunikacji Rowerowej.

Zmiany te mają dotyczyć dwunastu ulic: Zaleskiego, Emilii Plater, Krzywoustego, Pułaskiego, Wielkopolska, 3 Maja, Gontyny, Potulicka, Niedziałkowskiego, Kołłątaja, Dubois, Słowackiego.

- Zmiany będą sukcesywnie wdrażane wraz z poprawą warunków atmosferycznych - zapewnia Tomasz Loga. - Zakłada się, że rozpoczną się na przełomie kwietnia i maja.

W ramach projektu ma powstać 20 pasów, więc pozostaje jeszcze kwestia sześciu niezrealizowanych, które jak na razie nie zostały zatwierdzone.

- Pozostałe tematy wymagają działań kompleksowych, związanych albo z remontem albo z przebudową albo też wrócić do nich należy w momencie realizacji innych inwestycji - wyjaśnia Loga.

Modernizacja schroniska dla zwierząt
W pierwszej edycji budżetu mieliśmy do rozdysponowania 5 mln zł na inwestycje ogólnomiejskie. W edycji 2015 jednak to się zmieniło. Pula 5 mln zł została podzielona na 5 części (projekty ogólnomiejskie, dzielnica Śródmieście, dzielnica Zachód, dzielnica Północ i dzielnica Prawobrzeże). Na każdą z list do głosowania przypadał 1 mln zł, więc w jednej dzielnicy mogło powstać nawet kilka projektów. Dlatego też była to rekordowa edycja, w której wybraliśmy dziewięć projektów.

W projektach ogólnomiejskich postawiliśmy na już wspominaną Rowerową Rewolucję oraz modernizację schroniska dla bezdomnych zwierząt przy alei Wojska Polskiego. (7479 głosów, 320 tys. zł)

Modernizacja schroniska została podzielona na kilka zadań. Za 139 tys. zł wyposażono gabinety weterynaryjne.

- Kupiono m.in. analizator moczu, aparat USG wraz z głowicą, chłodziarkę farmaceutyczną wraz z rejestratorem temperatury do przechowywania leków w gabinecie weterynaryjnym - wymienia Andrzej Kus, rzecznik prasowy Zakładu Usług Komunalnych, który opiekuje się schroniskiem. - Powstał też m.in. automatyczny analizator biochemiczny na potrzeby diagnostyki i leczenia.

Za 105 tys. zł doposażono pomieszczenia dla zwierząt, m.in. w 100 bud dla psów czy klatek ze stali nierdzewnej do pomieszczeń szczeniętarni i kociarni. Wyposażono też tzw. salon pielęgnacji.

- Za 98 tys. zł zainstalowano także trzy budynki gospodarcze na potrzeby tzw. nowego Domu Kota. - dodaje Kus.

Zapomniane i jeszcze niezrealizowane projekty z SBO 2015
O powstałym w ramach budżetu obywatelskiego rowerze miejskim czy Stawie Brodowskim wiedzą prawie wszyscy. Kto jednak jeszcze pamięta, że w edycji „2015” wybraliśmy budowę wybiegu dla psów w śródmieściu czy renowację boiska przy ul. Orlej w Dąbiu?

Na budowę za 150 tys. zł wybiegu dla psów w śródmieściu postawiło swój głos 944 osób.

- Wybieg dla psów znajduje się w parku Kownasa - wyjaśnia Andrzej Kus. - Został zrealizowany w zeszłym roku, a w ramach środków własnych ZUK został doświetlony.

A może pamiętacie, że w budżetu obywatelskeigo została wybrana „Budowa boiska wielofunkcyjnego, chodników i zagospodarowanie terenu z infrastrukturą przy ul. Krakowskiej, Zbójnickiej i Lwowskiej w Szczecinie?”. Na ten projekt zagłosowało aż 2326 osób, ale na inwestycje wartą 674,5 tys. zł wciąż czekają i to nie tylko oni ale wszyscy szczeciniania.

- Są prowadzone ostatnie przygotowania do ogłoszenia przetargu - tłumaczy Tomasz Klek z biura prasowego Urzędu Miasta w Szczecinie. - Powinien zostać ogłoszony w ciągu najbliższych tygodni.

Wciąż nie została też zrealizowana podobna inwestycja przy ul. Orlej w Dąbiu, która miał kosztować 890 tys. zł i zagłosowało na nią 2299 osób. Projekt zakładał adaptację i renowację boiska sportowego wraz z budową zaplecza sanitarno-socjalnego (bez oświetlenia boiska).

- Aktualnie w przygotowaniu jest procedura udzielenia zamówienia - informuje Tomasz Klek z magistratu. - W przetargu nieograniczonym na wykonanie robót I Etapu Boiska sportowego z nawierzchnią trawiastą. Etap ten nie obejmuje zakresem budynku zaplecza socjalnego.

W budżecie na ten etap jest przeznaczone 2,3 mln zł. Zakładany czas realizacji to ok. 5 miesięcy.

Niezrealizowana została też jedyna wybrana inwestycja w dzielnicy północ.

Chodzi o „Utwardzenie nawierzchni ulicy Głębokiej”. Projekt ma być podzielony na dwa etapy. Pierwszy ma kosztować 480 tys. zł, drugi 515 tys. zł. Razem cała realizacja ma kosztować 995 tys. zł.

- Temat ul. Głębokiej jest bardziej złożony, gdyż wniosek o utwardzenie jest tylko częścią zadania - wyjaśnia Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. - Prowadzone były w tej sprawie rozmowy z wnioskodawcami, ponieważ utwardzenie nawierzchni jest wystarczające tylko na jednej części tej ulicy. Na drugiej z nich należy zrobić także przyłącza i dopiero nawierzchnię. Został przez nas ogłoszony przetarg na wykonanie prac, zgłosiły się cztery firmy, trwa analiza dokumentów i możliwości wykonania zadania.

Zrealizowana została natomiast inna inwestycja drogowa - przy ul. Asnyka. W dzielnicy śródmieście „Remont chodnika i przystanków na ul. Ansyka” zebrał 742 głosów i zajął drugie miejsce w dzielnicy. Projekt zakładał też, że w ramach wartej 106 tys. zł inwestycji przy ul. Asnyka staną też dodatkowe wiaty przystankowe oraz zostaną uporządkowane tereny zielone.

- Zadanie zostało zrealizowane w zeszłym roku - mówi Hanna Pieczyńska z ZDiTM. - Wszystkie chodniki w ramach ulicy Asnyka zostały wymienione lub naprawione. Ustawiliśmy także wiaty przystankowe. Po jednej stronie ulicy są dwie, po drugiej jedna długa. W tej chwili nie ma żadnych uwag od wnioskodawców.

Na realizację projektu wciąż za to czekają lubiący pobiegać lub zrelaksować się w okolicach Arkonki i Goplany. Jest ich sporo, bo na projekt „Arkonka i Goplana - oświetlenie i oznaczenie ścieżki turystyczno - rekreacyjnej wraz z ustawieniem ławek” zagłosowało aż 4550 osób. Chcieli na to przeznaczyć 630 tys. zł.

- Umowa na realizację tego projektu została podpisana w styczniu - informuje Andrzej Kus, rzecznik Zakładu Usług Komunalnych. - Inwestycja jest prowadzona w formule zaprojektuj-wybuduj. Firma Rosiek i Sobczyński ma czas na wykonanie zadania 240 dni.

Zamiast modernizacji likwidacja przejścia podziemnego
W Szczecińskim Budżecie Obywatelskim 2015 został też wybrany projekt „Modernizacja przejścia podziemnego pod al. Wyzwolenia”, na który zagłosowało 570 osób i który szacunkowo miał kosztować 700 tys. zł. W projekcie postulowano gruntowną modernizację przejścia ze szczególnym naciskiem na przystosowanie go dla matek z dziećmi w wózkach, osób niepełnosprawnych. Odnowiona miała zostać także elewacja, pawilony handlowe oraz schody zlokalizowane w sześciu miejscach umożliwiających wejścia i wyjście z przejścia podziemnego. Jednak w sierpniu 2015 roku z planowanego projektu niewiele zostało. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego podjął decyzję, że zamiast remontować przejście podziemne lepiej zastąpić je pasami na al. Wyzwolenia.

- Uzyskaliśmy trzy warianty rozwiązania - mówił w sierpniu 2015 roku Dariusz Wołoszczuk, wtedy rzecznik prasowy ZDiTM. - Pierwsze - to możliwość rozbudowy przejścia za 20 mln zł, drugie - remont za 2,5 - 3 mln zł lub trzecie - zamknięcie i utworzenie przejść na jezdni za ponad pół mln zł.

Wybrany został ostatni wariant, który miał się mieścić w wyznaczonych 700 tys. zł. Ostatecznie w marcu 2016 roku ZDiTM podpisał z firmą Strabag umowę na częściową likwidację przejścia podziemnego wraz z przebudową skrzyżowania alei Wyzwolenia i ulic Malczewskiego i Rayskiego. Inwestycja ma kosztować 1,6 mln zł i zakłada m.in. likwidację po jednym z dwóch zejść do tunelu z każdej z dwóch stron alei Wyzwolenia. Przez tunel więc nadal przejdziemy pod aleją Wyzwolenia. Nie będziemy jednak mogli zejść i wejść na przystanki tramwajowe, które znajdują się na środku alei Wyzwolenia, bo te dwa zejścia też zostaną zlikwidowane. Projekt ma zostać zrealizowany do końca 2016 roku.

Co słychać u projektów z SBO 2016?
Pod koniec 2015 roku głosowaliśmy na inwestycje, które zrealizowane mają być w ramach budżetu miasta na 2016 rok. Tym razem zrezygnowano z inwestycji ogólnomiejskich. Głosować można było na projekty w czterech dzielnicach. W przypadku wszystkich tych inwestycji rozpoczęły się już działania prowadzące do ich realizacji.

W dzielnicy północ wygrała budowa parku Warszewo-Podbórz za 1,35 mln zł. Zagłosowało na niego 2420 mieszkańców. Park ma powstać wzdłuż ulicy Królowej Śniegu na Warszewie, a jego osią będzie strumień Warszowiec.

- Prowadzimy przygotowania do ogłoszenia przetargu - zapewnia Andrzej Kus z ZUK.

Projekt zakłada obok alejek i nasadzeń budowę placu zabaw.

Na prawobrzeżu wygrała inwestycja drogowa. 1578 mieszkańców prawego brzegu miasta zdecydowało, że chcą za milion zł przebudowy skrzyżowania ulic Przelotowej, Łubinowej, Nałkowskiej i Handlowej.

- W połowie marca ZDiTM zawarł umowę na opracowanie projektu budowlano-wykonawczego budowy ronda w miejscu skrzyżowania - informuje Marcin Biskupski, który jest współautorem projektu. - Wykonawca ma czas do końca maja na opracowanie projektu. Następnie będzie przetarg na wykonawcę budowy. Według wstępnych planów rondo ma powstać do października br.

W śródmieściu wygrał projekt „Aleja kwiatowa w kwiatach”. 1181 mieszkańców głosując na niego dało sygnał, że chce, żeby na deptaku pomiędzy dwoma nitkami jezdni na pl. Żołnierza Polskiego powróciły kwiaty. Po remoncie sprzed kilku lat z alei zniknęły kwiarciarki a mieszańcy to miejsce złośliwie zaczęli nazywać „Aleją betonową”. Wart 930 tys. zł projekt ma to zmienić. W ramach pierwszego etapu w grudniu 2015 roku na pasach zieleni wzdłuż alei zasadzono niespełna 100 tys. cebulek kwiatów: 13 tys. narcyzów, 70 tys. krokusów, 13 tys. tulipanów i 500 czosnków olbrzymich.

Teraz ZUK, który opiekuje się aleją, przystępuje do realizacji drugiego etapu.

- W drugiej połowie maja zostaną ustawione konstrukcje kwiatowe - zapowiada Andrzej Kus. - Będzie ich 15, zostaną obsadzone pelargoniami. Dodatkowo do końca roku w Alei Kwiatowej floryści przygotują osiem przestrzennych kompozycji florystycznych.

Niezostanie jednak zrealizowany najważniejszy postulat mieszkańców, czyli przywrócenie handlu kwiatami w jednolitych pawilonach.

- Handel póki co będzie wracał okazjonalnie i na krótko - mówi Kus. - Na przykład podczas targów ogrodniczych.

W dzielnicy zachód wygrała już wspomniana rozbudowa roweru miejskiego. 1118 mieszkańców wybrało w niej budowę stacji w dzielnicy zachód za 1,15 mln zł. Przy współpracy z miastem w ramach rozbudowy powstaną jednak też stacje na prawobrzeżu i w dzielnicy północ. Ostatecznie rozbudowa będzie kosztować ok. 4 mln zł, a Nextbike Polska, który wygral przetarg ma czas do 5 sierpinia 2016 roku.

Cztery wybrane projekty zostały ogłoszone na oficjalnej konferencji podsumowującej Szczeciński Budżet Obywatelski 2016, jednak w jego ramach zostanie zrealizowane więcej inwestycji. Jak się okazało, z zaplanowanych 6 milionów zł po ich realizacji zostanie jeszcze trochę pieniędzy. Z tego powodu można zrealizować inwestycje, które zajęły kolejne miejsca w głosowaniu.

- Dodatkowo zostaną zrealizowane trzy projekty - mówi Łukasz Piotr Listwoń, przewodniczący Społecznego Zespołu ds. opracowania zasad i wprowadzania SBO 2016.

I tak zostanie zrealizowany projekt „Pływająca Rusałka - powrót łodzi wiosłowych na Jezioro Rusałka oraz aranżacja brzegu i wyspy” za 500 tys. zł, „budowa ścieżki rowerowej na ul. Szerokiej za 400 tys. zł” oraz „Projekt i wykonanie Stanicy Wodnej Podjuchy nad Regalicą” za 500 tys. zł.

Polecamy na gs24.pl:

Szczecin Główny już otwarty dla pasażerów. Jakie wrażenia? [wideo]

Gs24.pl

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński