MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zabytkowy wagon ganz zakupiony przez województwo zachodniopomorskie z poważnymi kłopotami. Na razie nie wyjedzie w podróż

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Wagon motorowy SN61, popularny Ganz z 1972 roku pojechał w październiku 2018 roku  ze Szczecina do Godkowa, okazją było otwarcie drogi rowerowej z Siekierek do Trzcińska Zdroju. Wagon został zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie w listopadzie 2010 r. od jego dotychczasowego użytkownika, spółki PKP Cargo S.A., która przeznaczyła go na złom. Następnie został przekazany Przewozom Regionalnym i znalazł swoje miejsce w lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie.
Wagon motorowy SN61, popularny Ganz z 1972 roku pojechał w październiku 2018 roku ze Szczecina do Godkowa, okazją było otwarcie drogi rowerowej z Siekierek do Trzcińska Zdroju. Wagon został zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie w listopadzie 2010 r. od jego dotychczasowego użytkownika, spółki PKP Cargo S.A., która przeznaczyła go na złom. Następnie został przekazany Przewozom Regionalnym i znalazł swoje miejsce w lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie. Archiwum gs24.pl
To nie są dobre wieści dla miłośników kolei. Zabytkowy wagon ganz - uratowany przed złomowaniem - kupiony przez nasze województwo nie zaprezentuje się na torach. Konieczna jest naprawa główna.

Pojazd pochodzi z 1972 roku. To jeden z dwóch wagonów motorowych w Polsce, które są na chodzie. Wagon jest unikatem, bo zachowały się wszystkie oryginalne części. Chociaż złomiarze próbowali rozkraść jego wnętrze. Na co dzień pojazd SN61-183 produkcji Ganz-Mavag Budapeszt stacjonuje na terenie Sekcji Utrzymania Wzgórze Hetmańskie Zachodniopomorskiego Zakładu POLREGIO S.A., pod opieką Stowarzyszenia Miłośników Kolei oraz pracowników Polregio. Samorząd województwa wsparł remont wagonu przeprowadzony w latach 2018-2019. Miłośnicy kolei naprawili m.in rozrusznik, przeprowadzili regenerację chłodnicy, lakierowanie pojazdu i inne drobne prace konserwacyjno-utrzymaniowe. Dzięki wsparciu firmy GROWAG odtworzona została tapicerka pojazdu według oryginalnego wzoru.

Wagon ganz. Co dalej?

- Chcemy aby w przyszłości pojazd mógł być użytkowany jako pojazd historyczny. W tym celu w roku 2018 odtworzono dokumentację systemu utrzymania. Jednak przywrócenie pojazdu do ruchu będzie wymagało przeprowadzenia naprawy głównej pojazdu poziomu P5. Konieczne w tym celu jest odtworzenie dokumentacji techniczno-ruchowej (DTR) oraz Warunków Technicznych Wykonania i Odbioru (WTWiO) - tłumaczy Tomasz Maciejewski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. - Naprawa główna połączona będzie w istocie z częściową rekonstrukcją pojazdu, w którym będą musiały być wymienione praktycznie wszystkie podzespoły elementów nadwozia, części biegowych, układu napędowego a także instalacja elektryczna, paliwowa, wodna, kanalizacyjna i pneumatyczna.

W tym przypadku zaczynają się problemy, bo nie wiadomo kiedy rozpocznie się naprawa i ile będzie kosztować.

- Jest to proces skomplikowany, ponieważ większość elementów nie jest już produkowanych, a co za tym idzie niedostępnych na rynku, często nie istnieją również firmy, które je wyprodukowały (np. w przypadku silnika). Należy liczyć się, z faktem, że zakończenie realizacji przedsięwzięcia będzie procesem wieloletnim. Dziś jednak trudno ocenić realną perspektywę czasową, uwzględniając wysoki koszt podzespołów, znalezienie potencjalnego wykonawcy, mając na uwadze braki w dokumentacji techniczno-konstrukcyjnej, jak również aktualną sytuację gospodarczą - tłumaczy Tomasz Maciejewski.

Wagon ganz. Co to za motowagon?

W czasach świetności, czyli w latach siedemdziesiątych XX wieku spalinowe wagony silnikowe typu SN61 obsługiwały pociągi podmiejskich i szybkich ekspresów. Prowadziły pociągi ekspresowe w tym m.in. "Tatry" z Warszawy do Zakopanego.

Wraz z postępującą elektryfikacją sieci PKP wagony serii SN61 przejęły obsługę pociągów w ruchu lokalnym. W latach 1976 i 1985 dwa wagony SN61-170 i SN61-537 przystosowano do prac rewizyjnych przy konserwacji sieci trakcyjnej i oznaczono nową serią SR61. Ostatecznie wagony SN61 wycofano z planowej eksploatacji na początku lat 90. XX wieku.

Historyczne zdjęcia wagonu ganz znajdziesz TUTAJ

Natomiast zdjęcia z remontu wagonu znajdziesz pod tym linkiem

To oni pracowali przy renowacji SN61. Miłośnicy kolei: Konrad Stachura - prezes STMKM, Tomasz Serwacki i Sławomir Kita. Roman Szymański, opiekun SN61. Pracownicy sekcji: Sylwester Nowak, Mirosław Głowiński, Leszek Wybraniec, Romuald Świlczewski, Jarosław Siankiewicz, Marek Cybulski, Adam Kowalski, Mariusz Mazur, Sławomir Granos, Mariusz Mierzejewski.

To nasza perełka na torach. Zabytkowy Ganz gotowy!

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński