Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wystawa "Else Mögelin. Bauhaus i duchowość na Pomorzu" w Muzeum Narodowym [ZDJĘCIA]

Małgorzata Klimczak
Małgorzata Klimczak
Na wystawie zgromadzono ponad 100 obiektów reprezentujących różne media i techniki, pochodzących z kolekcji instytucjonalnych i prywatnych
Na wystawie zgromadzono ponad 100 obiektów reprezentujących różne media i techniki, pochodzących z kolekcji instytucjonalnych i prywatnych Andrzej Szkocki
Else Mögelin należała do najważniejszych artystek związanych z międzywojennym Szczecinem. Jako absolwentka słynnego Bauhausu przyjechała do Szczecina, gdzie tworzyła i uczyła. Po ponad 100 latach Muzeum Narodowe pokaże jej prace.

Na wystawie zgromadzono ponad 100 obiektów reprezentujących różne media i techniki, pochodzących z kolekcji instytucjonalnych i prywatnych. Niemal wszystkie dzieła pokazywane są po raz pierwszy w Polsce, część z nich ma swoją międzynarodową premierę.

- To, co zwróciło moją uwagę w tej wystawie, to to, że z jednej strony pokazują się problemy, które trapią sztukę niemiecką czy sztukę polską, jak w każdym regionie. Z jednej strony szuka się spraw regionalnych, w których poszukuje się źródeł do osiągnięcia stylu narodowego, a z drugiej strony są tendencje uniwersalistyczne. Obie ten tendencje są często obecne nawet w twórczości jednego artysty, co widać m.in. po artystach Bauhausu. Bauhaus był szkołą, w której tendencje ekspresjonizmu i abstrakcjonizmu się ze sobą ścierały - mówi Lech Karwowski, dyrektor Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Else Mögelin jako absolwentka słynnego już wówczas Bauhausu przeniosła na Pomorze innowacyjne metody twórcze i dydaktyczne. W latach 1927–1942 prowadziła pracownię tkaniny w szczecińskiej Miejskiej Szkole Rzemiosła i Przemysłu Artystycznego, przemianowanej w 1930 roku na Praktyczną Szkołę Pracy Projektowej. Uczelnia ta ściśle współpracowała z Muzeum Miejskim pod zarządem Waltera Riezlera, który wielokrotnie prezentował dokonania wykładowców i uczniów, propagując nowoczesne kierunki w sztuce. Obecna wystawa gromadzi znów w tym samym gmachu – choć po raz pierwszy dla szerokiej polskiej publiczności – dzieła Mögelin i jej kręgu. Od młodzieńczych eksperymentów abstrakcji po ludowe stylizacje dojrzałych lub późnych lat: tkactwo, malarstwo i grafika odzwierciedlają stałą fascynację naturą oraz potrzebę rozwoju duchowego w zmieniającym się pejzażu i sytuacji politycznej.

- Po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat mamy w Szczecinie do czynienia z wystawą tkaniny artystycznej i mam na myśli tkaninę, która rzeczywiście powstaje na warsztacie tkackim - mówi dr Szymon Piotr Kubiak, kurator wystawy. - Mamy tutaj do czynienia z pracami, które były ręcznie wykonywane przez projektantkę lub realizowane według jej projektu przez uczennice. Są to prace wykonywane w tradycji niemieckiej. Tkanina była popularna w I połowie XX wieku w całej Europie środkowej. W Polsce mieliśmy ośrodki, które zajmowały się przede wszystkim kilimkarstwem. Przygotowując tę wystawę nie do końca mogliśmy skorzystać z nomenklatury polskiej, bo to, co tutaj oglądamy, to nie są kilimy. Prezentacja tkaniny na pionowej powierzchni to jest opona.

Twórczość Mögelin ukazana została w kontekście prac m.in. Friedricha Bernhardta, Theodora Boglera, Egona Engeliena, Ottona Lindiga, Kurta Schwerdtfegera, Lotte Usadel, Wilhelma Wagenfelda i Vincenta Webera.

Wernisaż wystawy już 11 kwietnia (czwartek) o godz. 18.00 w gmachu przy Wałach Chrobrego. Wystawa czynna będzie do 9 czerwca 2024.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński