Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Społeczny audyt Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Co nie działa, jakie są usterki? [WIDEO]

red
Aktywiści ze Szczecina przeprowadzili własny audyt Szczecińskiego Roweru Miejskiego.
Aktywiści ze Szczecina przeprowadzili własny audyt Szczecińskiego Roweru Miejskiego.
W sierpniu 2018 r. miną 4 lata od uruchomienia w Szczecinie systemu rowerów miejskich. W dniach 19-23 czerwca szczecińscy aktywiści z Ruchu Miejskiego przeprowadzili audyt systemu Szczecińskiego Roweru Miejskiego.

W audycie uczestniczyli: Maciek z kanału "Szczeciński Holender" oraz Marcin Szneider, Karolina Janiszewska, Anna Bielecka i Szymon Skorupski ze Szczecińskiego Ruchu Miejskiego.

  • Odwiedzili łącznie 21 stacji w dzielnicach: Śródmieście, Prawobrzeże, Zachód, Północ.
  • Dokonali 75 prób wypożyczenia rowerów, z czego powodzeniem zakończyło się 65 wypożyczeń.
  • Sprawdzili stan techniczny 65 losowo wybranych rowerów miejskich, co wobec ponad 700 rowerów działających w systemie oznacza że sprawdzili ok. 9% wszystkich rowerów.

Sprawdzono sprawność następujących elementów:

1. Wypożyczenie
Jedną z usterek, która pojawia się najczęściej w rozmowach dotyczących funkcjonowania systemu Bike_S są kłopoty z wypożyczeniem rowerów. Większości wypożyczeń dokonywaliśmy poprzez panel znajdujący się na stacji. Kilku wypożyczeń dokonaliśmy poprzez aplikację Nextbike. W przypadku problemów z wypożyczeniem próbę powtarzaliśmy jeszcze dwukrotnie, zgodnie z regułą "do trzech razy sztuka". Już pierwszego dnia naszego audytu natrafiliśmy na problem z wypożyczeniem rowerów - 19 czerwca po południu miała miejsce awaria całego systemu. 22 czerwca dokonaliśmy trzykrotnej próby wypożyczenia roweru ze stacji "Pętla Słoneczne" - bezskutecznie. System jednak zarejestrował wypożyczenie. Rower został zwrócony następnego dnia na stacji "Rondo Giedroycia" a mnie naliczono opłatę w wysokości 68 złotych. Reklamację uznano.

2. Działanie świateł
Lampki w rowerach miejskich działają dzięki magnesowi, który pod wpływem ruchu kół produkuje energię do zasilania. Dlatego sprawność świateł sprawdzaliśmy po przejechaniu przynajmniej kilkudziesięciu metrów. Była to usterka występująca najczęściej. W 65 sprawdzonych rowerach aż 39 miało niesprawne światła. Część rowerów w ogóle nie posiadała lampek.

3. Siodełko
Sprawdzaliśmy możliwość regulacji wysokości. Częstym problemem było zakleszczenie przekładni i brak możliwości regulacji. Dyskwalifikujące dla nas były również siodełka odchylone od poziomu - tu regulacji można dokonać tylko przy użyciu specjalnego klucza. Częstym problemem były też brudne okolice przekładni - po regulacji trzeba liczyć się z umorusanymi rękoma.

4. Biegi
Często w rowerach brakowało plastikowej osłony manetki zmiany biegów. To jednak nie decydowało o negatywnym zakwalifikowaniu roweru. Zwracaliśmy uwagę na działanie biegów. Zdarzało się, że biegi przeskakiwały same, bądź zmiana biegu w manetce nie powodowała zmiany w mechanizmie.

5. Hamulce

Najmniej zastrzeżeń mieliśmy do hamulców przednich. Większość działała dobrze. W kilku przypadkach pomimo maksymalnego przyciśnięcia hamulca, efekt był raczej mizerny.

Bike_S w Szczecinie. Niektóre rowery miejskie są zdewastowan...

Społeczny audyt Szczecińskiego Roweru Miejskiego - [wideo Szczeciński Holender]

Oprócz tego znaleźliśmy jeszcze 15 usterek znacząco pogarszających komfort, bądź bezpieczeństwo jazdy. W czterech rowerach nie działał dzwonek lub w ogóle go nie było. Dwa rowery miały scentrowane przednie koło. W siedmiu rowerach był problem z pedałami - skrzypiały, były luźne, lub przekrzywione.

W sumie na 65 sprawdzonych rowerów tylko 12 egzemplarzy było w pełni sprawnych.

Po przeprowadzeniu audytu zapytaliśmy spółkę Nieruchomości i Opłaty Lokalne o protokoły i wykazy usterek w rowerach systemu Bike_S. Poniżej odpowiedź NiOL:

Spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne informuje, że jako operator systemu Bike_S – Szczeciński Rower Miejski nie prowadzi protokołów oraz rejestrów usterek w poszczególnych rowerach funkcjonujących w ramach systemu. Większość bieżących napraw rowerów Spółka dokonuje samodzielnie poprzez serwis własny. W 2017 roku na części i naprawy rowerów zlecane na zewnątrz operator systemu Bike_S wydatkował kwotę w wysokości: 296 971,61 zł/netto.

Czytaj również:

Rowerowy ranking polskich miast. Szczecin na przedostatnim miejscu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński