Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa linia w Szczecinie: Tramwaj na Łasztownię. Są możliwe dwa warianty przebiegu trasy

Marek Jaszczyński
Most Kłodny będzie pierwszą powojenną większą inwestycją w obrębie Międzyodrza. Ma być na nim poprowadzona linia tramwajowa. To o niej będą dyskutować radni
Most Kłodny będzie pierwszą powojenną większą inwestycją w obrębie Międzyodrza. Ma być na nim poprowadzona linia tramwajowa. To o niej będą dyskutować radni
Dziś na obradach komisji Rady Miasta Szczecin dowiemy się, jaki proponowany przebieg ma mieć najnowsza linia w Szczecinie, a także o tym, co słychać z planami budowy Mostu Kłodnego.

Punktem wyjścia obrad komisji jest nowa lokalizacja Masztu Maciejewicza na Bulwarze Gdyńskim. W dotychczasowym miejscu posadowienia konstrukcji (przed zdemontowaniem w 2013 r.), przed wjazdem na Trasę Zamkową, jest planowane poprowadzenie torowiska tramwajowego.

- Chcemy to zobaczyć na tyle konkretnie, na ile urzędnicy będą nam w stanie powiedzieć. Mam nadzieję, że poznamy nowy układ komunikacyjny Międzyodrza - mówi Marek Duklanowski, radny PiS i przewodniczący komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Rewitalizacji i Ochrony Środowiska Rady Miasta Szczecin.

Zobacz także: Nowy most Kłodny połączy Nabrzeże Wieleckie z Łasztownią [wideo, zdjęcia]

W tym przypadku podpora będzie mogła mieć około 100 metrów wysokości. Długość przeprawy  wyniesie 150 metrów. Oprócz pasów ruchu dal pojazdów, torowiska tramwajowego, będzie tu dwukierunkowa droga dla rowerzystów oraz szeroki chodnik.

Nowy most Kłodny połączy Nabrzeże Wieleckie z Łasztownią [wi...

Według informacji „Głosu” są rozpatrywane dwie trasy tramwaju przez Łasztownię. Wszystko zależy od tego, jak będzie rozbudowywać się Łasztownia i jej najbliższe otoczenie. W przypadku, gdy Stocznia Szczecińska na nowo odżyje i będzie dużym zakładem, to nowa linia tramwajowa pojedzie z pętli „Turkusowa” przez Łasztownię do pętli „Ludowa”. W drugim wariancie - o ile stocznia nie będzie ważnym punktem na trasie podróży - tramwaj pojedzie z „Turkusowej” przez Łasztownię na Pomorzany. Linia tramwajowa przez Łasztownię ma jeszcze ten plus, że w przypadku generalnego remontu Mostu Długiego i zamknięcia na nim ruchu alternatywna linia przez Łasztownię rozładuje ewentualne kłopoty transportowe.

Tramwaj miałby pojechać po nowej przeprawie - Moście Kłodnym, który realizowany będzie w ramach inwestycji pn. „Modernizacja dostępu drogowego do portu w Szczecinie: przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie Międzyodrza”. W ramach zadania oprócz budowy mostu zmodernizowane zostaną m.in. ulice: Gdańska, Energetyków, Basenowa, Górnośląska, Bytomska i Rybnicka.

Most Kłodny będzie mostem wantowym, co oznacza konstrukcję podwieszoną za pomocą stalowych lin do wysokiego pylona. Projekt zakłada, że przy Trasie Zamkowej stanie ogromny, ponadstumetrowy pylon, który 24 stalowymi linami będzie podtrzymywać pomost. Długość przeprawy wyniesie 150 metrów. Oprócz pasów ruchu dla pojazdów i torowiska tramwajowego będzie tu dwukierunkowa droga dla rowerzystów oraz szeroki chodnik. Budowa mostu miałaby ruszyć w drugim kwartale przyszłego roku, jej realizacja zaplanowana jest na rok 2020.

Dodajmy, że dawnym Mostem Kłodnym - do 1945 roku - kursowała linia tramwajowa, a bieg kończyła niedaleko, bo ledwie kilkaset metrów od mostu, za starą rzeźnią przy kanale Duńczyca. Co ciekawe jednak w tamtych latach możliwe było bezpośrednie dojechanie w to miejsce np. z placu Zgody (przez obecną ulicę Bałuki) czy placu Żołnierza Polskiego ulicą Wyszaka (dziś tej ulicy nie ma, jest Trasa Zamkowa).

Zobacz także:

Zobacz także: Remont Trasy Zamkowej. Jeden pas mniej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński