Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel w Świnoujściu jednak powstanie. Ogłoszono przetarg

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
Wizualizacje tunelu. Zapowiedziano, że powstanie on do 2022 roku.
Wizualizacje tunelu. Zapowiedziano, że powstanie on do 2022 roku.
W czwartek przedstawiciele rządu gościli w Świnoujściu, a teraz GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu.

Sceptycy, którzy twierdzili, że to nie pierwsza wizyta przedstawicieli rządu w Świnoujściu i nie pierwsze obietnice, mogą czuć się zawiedzeni.

- Stało się to możliwe po podpisaniu aneksu do porozumienia z 2007 roku pomiędzy Ministerstwem infrastruktury i Budownictwa, Generalną Dyrekcją dróg Krajowych i Autostrad oraz Prezydentem Świnoujścia w sprawie realizacji stałego połączenie wysp Uznam i Wolin - mówi Mateusz Grzeszczuk z oddziału szczecińskiego GDDKiA. - Na jego mocy GDDKiA będzie się zajmowała prowadzeniem tej inwestycji, natomiast jej finansowanie i późniejsze utrzymanie będzie leżało w gestii miasta Świnoujście z wykorzystaniem środków UE.

Obecnie komunikację centrum Świnoujścia z resztą Polski zapewniają promy kursujące przez cieśninę Świna. Czas oczekiwania na przeprawę często wynosi wiele godzin, szczególnie w okresie wakacyjnym, dodatkowo promy są wrażliwe na warunki pogodowe. Powstanie tunelu zlikwiduje te niedogodności, dotarcie do Świnoujścia będzie zajmować kilka minut.

Co istotne, GDDKiA zapowiada, że tunel powinien być gotowy w 2022 roku.

Ogłoszony przetarg jest postępowaniem ograniczonym, w pierwszym etapie będą sprawdzane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Następnie podmioty spełniające warunki uczestnictwa w postępowaniu zostaną zaproszone do składania ofert cenowych.

- Kryteriami w przetargu są cena w 90 proc. i czas realizacji, tj. od 47 do 50 miesięcy w 10 proc. - wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk. - Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał 50 miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie decyzji ZRID, z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).

Stała przeprawa w Świnoujściu, zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową, będzie tunelem drążonym w korytarzu północnym. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

Polecamy na gs24.pl:

Natalia Siwiec – modelka. Studiowała w Szczecinie. Jak sama mówi zakochała się w naszym mieście. Teraz wraca do Szczecina z ogromną sympatią, tym bardziej, że pochodzi stąd jej mąż.Natalia Siwiec o początkach swojej kariery. "Kompletnie nie wiedziałam, jak się zachować"Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

Szczecinianie, których zna nawet cały świat [ZDJĘCIA]

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński