Droga ekspresowa S3
Odcinek S3 Klucz - Pyrzyce ma 28,2 km. Planowane otwarcie - do końca czerwca 2010. Ze względu na bardzo zły stan drogi prowadzącej z węzła
do Pyrzyc (ok. 10 km), do momentu oddania całej drogi ekspresowej do Gorzowa, będą tędy jeździć tylko samochody osobowe. Odcinek Pyrzyce
- Myślibórz ma 26,7 km, ma być dopuszczony do ruchu najwcześniej w połowie września, najpóźniej w połowie listopada. Trzeci odcinek Myślibórz - Gorzów ma 26,7 km i otwarty ma zostać prawdopodobnie w listopadzie tego roku.
Droga ekspresowa S3
Poprowadzona jest południkowo od zespołu portów morskich w Świnoujściu i Szczecinie do Lubawki
w Czechach. Po drodze zjazdy m.in. do Gorzowa, Zielonej Góry, Nowej Soli, Zagłębia Miedziowego
- Polkowic, Lubina oraz Legnicy. W części północnej
włączona będzie w sieć autostrad europejskich za pośrednictwem autostrady A6 (węzeł Klucz), a
bardziej na południe z projektowaną autostradę A2 (węzeł Jordanowo) i po wybudowaniu odcinka
do granicy - z autostradą A4 i A18 (węzeł Legnica).
Część budowanej drogi ekspresowej S3 o długości 81,6 km ma połączyć Szczecin z Gorzowem
Wielkopolskim.
W Szczecinie zaczyna się na węźle Klucz, w Gorzowie natomiast łączyć się będzie z zachodniopołudniową obwodnicą miasta.
Pierwszy odcinek o długości 28,2 km między węzłami Klucz i Pyrzyce zostanie oddany dla ruchu do końca czerwca. Planowany termin oddania drugiego odcinka między węzłami Pyrzyce i Myślibórz, to koniec listopada. Jest szansa, że stanie się to znacznie szybciej.
- Budimex obiecuje, że poważnie przyśpieszy ten termin - mówi Kazimierz Matecki, inżynier
kontraktu. - Odda drogę prawdopodobnie w połowie września. Na przeszkodzie szybszej realizacji stanęli ekolodzy, którzy zwrócili uwagę na wiszar torfowy (tzw. wiszące torfowisko)
pomiędzy jeziorami Czółnów i Chłop.
W tym miejscu projektanci planowali wzniesienie niewielkiego, 20 metrowego mostku. Po interwencji ekologów budowany jest duży, kilkusetmetrowy wiadukt. Pozostałe drogi drugiego
odcinka są już gotowe do eksploatacji. Z tego odcinka zjeżdżać będzie się około 800 metrów od zajazdu Krokodyl i drogi nr 3.
Największy problem był z odcinkiem trzecim od węzła Myślibórz do węzła Gorzów. Budowany jest częściowo przez zachodniopomorskie (2/5 pododcinków) i przez lubuskie (3/5 pododcinków). Te drugie miały 4 miesiące opóźnień w wydawaniu wszelkich zezwoleń.
- Na ten odcinek też długo nie będziemy czekać - zapewnia Kazimierz Matecki. - Stanie się to już w tym roku, prawdopodobnie w połowie czwartego kwartału. Tu jednak konkretnej daty nie
chciałbym podawać.
Przestój spowodowany był długą walką trzech osób, które zamieszkiwały stary budynek
z początku XX w. w kolonii Baczyna pod Gorzowem. Długo odmawiały wyprowadzenia się
w nowe miejsce.
- Tym osobom trzeba było wybudować trzy osobne domy z zapleczem gospodarskim -
wyjaśnia Kazimierz Matecki. Kolejną przeszkodą było torfowisko Chłopiny położone
w południowo-zachodniej części Pojezierza Myśliborskiego w Puszczy Gorzowskiej,
na północny - zachód od Gorzowa.
Tu wybudowano pod drogą trzy wielkie przepusty dla zwierząt o szerokości ok. 18-19 m. Tak duże, że swobodnie może pod nimi skakać jeleń.
Dużo gorzej przedstawia się dalsza trasa między Gorzowem a Sulechowem i Nowym Miasteczkiem. Ten 144 km odcinek ma być wybudowany w ciągu trzech lat.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?