Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecińsko - Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ma już 20 lat

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Szczecińsko - Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne obchodziło jubileusz istnienia. Była to okazja do wspomnień, oceny stanu spółki i planów na przyszłość.

1 lutego 1997 roku ze struktur MZK Szczecin wyodrębniono nową spółkę przewozową. - W początkach działalności nasz tabor liczył 62 pojazdy składał się z 23 ikarusów 280, pięciu ikarusów 160P, 27 jelczy M11 i siedem jelczy 120M, z którymi były spore problemy - przypomniał Kazimierz Trzciński, prezes SPPK.

Co się zmieniło przez 20 lat? Gotowość techniczna, czyli procent sprawnych pojazdów z 80 procent w 1997 roku aż do ponad 89 procent w ubiegłym roku. Diametralnie spadła liczba nagłych przerw w kursach. W początkach dziejów spółki było to nawet było 2517 zakłóceń, dziś zaledwie 317. Średni przebieg roczny autobusów pozostał niewiele większy niż 20 lat temu, bo wzrósł z 70 902 km do 72 956 km. Za to znacząco spadało zatrudnienie wśród personelu technicznego z 88 do 29 etatów.

Rok 1998 był pierwszym rokiem zakup pięciu autobusów niskopodłogowych MAN A11 NG 312. Nie brakowało też chybionych zakupów. Tak było z trzema autobusami turystycznymi zakupionymi z własnych pieniędzy spółki. Próba zaistnienia na rynku przewozów turystycznych nie była udana. - Ostatecznie plany rozwoju przewozów turystycznych zostały zarzucone, a autobusy sprzedane - mówi prezes Trzciński.

To, co cieszy na pewno pasażerów to regularne inwestycje w tabor. Od 2011 roku są to tylko nowe autobusy. Obecnie średni wiek taboru to lekko ponad 8 lat. A jakie są wyniki finansowe spółki? Kryzys dla spółki nadszedł w 2006 roku i trwał do 2010 roku. Najgorsze wyniki były w 2008 r oku, gdy SPPK zamknęło rok ze stratą prawie 4 mln złotych. - Sytuacja wtedy była naprawdę dramatyczna, zastanawialiśmy się: albo likwidujemy albo podtrzymujemy spółkę. Podjęliśmy działania naprawcze, ale wielu naszych adwersarzy mówiło, że spółka upada, ale wierzyłem, że będzie. W tej chwili mamy 20 -lecie spółki - mówi Władysław Diakun, burmistrz Polic.

Od 2011 roku spółka notuje zyski i taki też będzie ubiegły rok.

Jakie są plany na przyszłość?
Przez najbliższe trzy lata przewoźnik zamierza kupić piętnaście nowych autobusów, po pięć każdego roku. Jak mówią zarządzający spółką to ostatnia szansa na zakupy z dofinansowaniem unijnym. Spółka od 2011 roku regularnie kupuje nowe
autobusy

Polecamy na gs24.pl:

Zobacz zdjęcia lotnicze odcinka drogi S6 Goleniów – Kiełpino

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński