Pierwsze sygnały o tym, że w Świnoujściu planuje się złomowanie statków, mieszkańcy otrzymali już na początku roku, kiedy Zarząd Morskich Portów Szczecin - Świnoujście podpisał list intencyjny z Grupą LOTOS S.A.
Potwierdzeniem tych przypuszczań było pismo z Ministerstwa Obrony Narodowej skierowane do Rady Miasta Świnoujście, które przewodniczący odczytał podczas styczniowej sesji (25.01.18r.)
- Obecnie nie istnieje plan przeniesienia Morskiej Stoczni Remontowej MSR "Gryfia" Ze Świnoujścia do Szczecina - czytał Dariusz Śliwiński, przewodniczący Rady Miasta Świnoujście. - Odnosząc się do kwestii platform morskich, informuję, że zgodnie z postanowieniami podpisanego listu intencyjnego LOTOS S.A. oraz przez podmioty Grupy MARS, planują one wspólnie podjąć współpracę w obszarze remontów i recyclingu platform offshore na warunkach oraz w sposób odpowiadający możliwościom technicznym, organizacyjnym i handlowym. Warunki te podobnie, jak i zakres współpracy będą w najbliższym czasie przedmiotem szczegółowych ustaleń.
Te zapowiedzi zostały również potwierdzone przez Ministerstwo Obrony Narodowej w odpowiedzi na interpelację w sprawie MSR.
"Zgodnie z postanowieniami podpisanego 4 grudnia 2017 r. listu intencyjnego, Grupa Lotos S.A. oraz podmioty z grupy MARS Shipyards and Offshore podejmą współpracę w obszarze remontów oraz recyklingu platform offshore na warunkach i w sposób odpowiadający możliwościom technicznym, organizacyjnym oraz handlowym stron, a także w zgodzie z najwyższymi standardami w zakresie ochrony środowiska. Warunki te, podobnie jak i zakres samej współpracy, będą w najbliższych miesiącach przedmiotem szczegółowych ustaleń. W związku z powyższym, trudno obecnie w sposób precyzyjny określić zarówno zakres współpracy, jak i związanych z nią inwestycji."
O tych planach pisze również minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
- Odnosząc się do kwestii związanej z problemami w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Świnoujściu uprzejmie informuję, że z informacji uzyskanych przez MGMiŻŚ wynika, iż nie istnieją założenia mające na celu przeniesienie stoczni ze Świnoujścia do Szczecina lub jej likwidację - uspokaja w odpowiedzi na sejmową interpelację, Marek Gróbarczyk. - W opinii MGMiŻŚ zarówno Szczecin jak i Świnoujście stanowią naturalne miejsce rozwoju gospodarki morskiej, a co za tym idzie, również przemysłu stoczniowego. W tym kontekście w dniu 4 grudnia 2017 r. w Szczecinie został podpisany list intencyjny pomiędzy Grupą MARS Shipyards & Offshore oraz Grupą LOTOS, który otwiera drogę do realizacji nowych projektów związanych z remontami i recyklingiem platform offshore z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz w zgodzie z najwyższymi standardami w zakresie ochrony środowiska. Podkreślić należy, że współpraca ta ma wyłącznie charakter komercyjny i jest oparta z jednej strony na zapotrzebowaniu Grupy LOTOS na usługi stoczniowe z drugiej strony na potencjale Grupy MARS Shipyards & Offshore do realizacji tego zadania. Ponadto, możliwość wejścia w nowy segment rynku offshore, jakim są remonty i recykling platform wiertniczych i wydobywczych, stwarza dla Grupy MARS szanse na dalszą dywersyfikację oferty i wzmocnienie pozycji na rynku. Realizacji wspólnego przedsięwzięcia służyć będzie opisany wyżej program „Zielona Stocznia” oraz program dotyczący opracowania nowoczesnej, modułowej platformy offshore w ramach realizowanego przez MGMiŻŚ programu „Batory”.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?