MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Światełko w tunelu

Krystyna Pohl, 2 grudnia 2006 r.
Jeśli nie będzie to decyzja polityczna, to Gdańsk nie ma szans na gazoport. Tak powiedział wczoraj na konferencji prasowej Janusz Catewicz prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

- Gdańsk proponuje bardzo kosztowne rozwiązania hydrotechniczne - zaznacza prezes Catewicz. - Nasze inwestycje hydrotechniczne są znacznie tańsze, a w niektórych przypadkach nawet kilkakrotnie tańsze.

Szansa na gazoport

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zwróciło się do ZMPSiŚ o spełnienie pewnych warunków związanych z kwestiami prawnymi terenów, na których miałby powstać gazoport. Prezes zapewnia, że te warunki zostały spełnione.

Cały czas na zlecenie PGNiG trwa opracowywanie studium wykonalności. Nie wiadomo czy prace zostaną zakończone do końca grudnia i czy jeszcze w tym roku zapadnie decyzja o lokalizacji gazoportu.

- Wbrew krążącym informacjom żadna decyzja jeszcze nie zapadła - mówi Catewicz.

Miliony dla portów

Natomiast zapadły decyzje odnośnie finansowania inwestycji portowych głównie związanych z nabrzeżami i drogami. To bardzo ważne, bo to wysokiej jakości nabrzeża i drogi decydują w dużym stopniu o funkcjonalności i konkurencyjności portu.

- 300 mln złotych otrzyma zarząd portów Szczecin i Świnoujście na realizacją pięciu najważniejszych inwestycji - zapowiedział Rafał Wiechecki minister gospodarki morskiej. - Dotychczas Pomorze Zachodnie było pomijane przy rozdziale środków, a mnie zależy na zrównoważonym rozwoju polskich portów i tych o podstawowym znaczeniu i tych mniejszych takich jak Police, Kołobrzeg, Darłowo czy Elbląg.

Jedną z planowanych inwestycji jest rozbudowa bazy promowej w Świnoujściu. Przybywa promów i konieczna jest budowa nowego stanowiska. Zmodernizowany będzie Półwysep Ewa, ponieważ rosną przeładunki zbóż a w przyszłości ma tam powstać magazyn do składowania soji. Przebudowana zostanie infrastruktura drogowa i kolejowa w portach Szczecina i Świnoujścia. Planowana jest również przebudowa Nabrzeża Węgierskiego, na którym są największe przeładunki drobnicy. Te inwestycje powstaną w latach 2007-2013. Wkład własny ZMPSiŚ ma wynosić 15 procent wartości środków przyznanych przez ministerstwo z funduszy unijnych.

Pojedziemy w 2010 r.

- Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planami, to w 2010 roku pojedziemy tunelem w Świnoujściu - zapowiedział minister Wiechecki. - Gdy przed wyborami mówiłem o konieczności budowy tunelu w Świnoujściu uważano to za obietnice polityczne. Robimy swoje. W tym tygodniu na posiedzeniu rządu zapadła decyzja o zabezpieczeniu w budżecie rezerwy celowej w wysokości miliona złotych. Te pieniądze są potrzebne na opracowanie studium wykonalności odnośnie budowy tunelu. Tunel to inwestycja bardzo ważna tak dla rozwoju miasta jak i świnoujskiego portu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński