O tym, dlaczego warto sięgać po kolorowe jedzenie opowiada Emilia Raszyńska-Czerkawska, coach zdrowia i żywienia, ekspert marki Bakalland

Czy kolor naszego pożywienia ma znaczenie? Owszem i to nie tylko z estetycznego punktu widzenia. To właśnie barwa w dużej mierze przesądza o tym, czy posiłek wydaje się nam smaczny, czy raczej wolelibyśmy go nie jeść.
Sięgając po produkty o różnym zabarwieniu kolorystycznym, wpływamy nie tylko na stan naszego ciała, ale i ducha, gdyż kolory oddziałują także na nasz nastrój. Kierując się kolorem pożywienia możemy komponować smaczne, dobrze zbilansowane posiłki. Warto dodać, że pełne kolorów, pięknie zaaranżowane na talerzu danie, to prawdziwa uczta dla zmysłów. Przyciąga oko, poprawia apetyt i samopoczucie.
Naukowcy podzielili warzywa i owoce na 5 podstawowych grup kolorystycznych. Każda z nich ma przypisane określone właściwości.

Żółty raz!
Ten kolor ma działanie antydepresyjne, pomaga zwalczać stres. Buduje optymistyczne nastawienie do życia oraz dodaje energii. Warzywa, owoce, a także bakalie w tym kolorze zawierają beta-karoten, który ma dobroczynny wpływ na nasze oczy oraz zapobiega rozwojowi chorób układu krążenia. Produkty o tym zabarwieniu wspomagają trawienie oraz przepływ limfy. Wykazują silne działanie antyoksydacyjne. Dodatkowo suszone owoce w kolorze żółtym np. złote owoce (miechunka peruwiańska), morele, mango lub ananas zawierają ogromne ilości błonnika. Natomiast, złote owoce (miechunka peruwiańska), to bogactwo witaminy C.

Soczysta czerwień
Kolejny kolor w energetycznej palecie barw to czerwony. Dodaje odwagi, sił i pewności siebie. Warzywa i owoce w tym kolorze są zasobne w likopen, który przeciwdziała rozwojowi nowotworów oraz obniża stężenie złego cholesterolu. Za czerwień odpowiadają barwniki zwane antocyjanami, które mają silne działanie przeciwutleniające i poprawiają pracę układu krążenia.
Czerwona żurawina, jest znakomitym źródłem błonnika, wiśnie, pozytywnie wpływają na skórę i poprawiają apetyt. Suszone wiśnie niosą ze sobą całe bogactwo smakowe i odżywcze. Są również cenny źródłem błonnika.

Odprężający zielony
Kolor zielony odpręża i dodaje sił witalnych. Wywołuje uczucie spokoju oraz bezpieczeństwa. Warzywa i owoce w tym kolorze zawierają kwas foliowy i chlorofil. Obniżają ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu. Oczyszczają z toksyn, pobudzają procesy trawienne, zapobiegają starzeniu się skóry dlatego sięgajmy po kiwi, jarmuż, zieloną paprykę, brokuły, które żeby jeszcze bardziej podbić ich smak i właściwości odżywcze, możemy łączyć z orzechami. Najlepiej sprawdzą się tutaj pistacje, które doskonale wpisują się w zieloną dietę ze względu na swój kolor, dzięki zawartości likopenu, który jest silnym przeciwutleniaczem ich spożywanie chroni nasz organizm przed licznymi chorobami układu krwionośnego.

Energetyczny pomarańczowy
Pomarańczowy wpływa pozytywnie na nastrój, motywuje do działania oraz dodaje energii. Warzywa i owoce w tym kolorze korzystnie wpływają na wygląd włosów, skóry i paznokci. Chronią wzrok, regulują gospodarkę wodną organizmu. Sięgajmy zatem po bataty, marchew, pomarańcze, kurkumę i suszone morele, które są mają wysoką zawartość witaminy C i A, a także są cennym źródłem wapnia i potasu. Suszone morele są również cennym źródłem fosforu, żelaza i miedzi, dzięki czemu jedząc je dbamy o dobry stan naszych kości i zębów, a także wspomagamy działanie naszego układu nerwowego i metabolizm energetyczny.

Kolor brązowy na talerzu? Oczywiście, że tak
Żeby dania były pełnowartościowe dobrze jest łączyć kolory, a tym samym właściwości poszczególnych produktów. Razem wpływają na lepsze przyswajanie wartości odżywczych każdego z osobna. Brązowy kolor na talerzu to np. suszone figi, które warto włączyć do swojej diety ze względu na dużą zawartość wapnia i potasu, grzyby, ciemne pieczywo, a także orzechy.
Orzechy bogate są w nienasycone kwasy tłuszczowe obniżające poziom złego cholesterolu i działające przeciwzakrzepowo. Kryją w sobie, także spore ilości witamin z grupy B, dzięki czemu poprawiają stan włosów, skóry i paznokci. Świetnie nadają się jako dodatek do koktajli, sałatek czy deserów. Warto je rozdrabniać, podane w ten sposób sprawią, że danie zyska lepszą teksturę i smak, ale przede wszystkim będzie jeszcze bardziej wartościowe, bo pełne witamin oraz mikro i makroelementów.

Źródło: Dzień Dobry TVN