- Wzorem wielu miast europejskich stopniowo wprowadzać będziemy strefy ograniczonej prędkości - do 30 km/h - mówi Marcin Charęza, szef referatu ds. organizacji ruchu szczecińskiego magistratu. - Oczywiście z pominięciem dróg głównych tj.: al. Piastów, Wyzwolenia, ul. Krzywoustego, Piłsudskiego, Narutowicza. Chodzi głównie o strefy, w których ruch odbywa się głównie do posesji, a nie jest przelotowy.
Nowością będą tzw. sugerowane przejścia dla pieszych z jednoczesną likwidacją istniejących oznakowanych przejść dla pieszych. W tych miejscach znikną tradycyjne "zebry"! Tam pieszy będzie mógł przekroczyć jezdnię w dowolnym miejscu, na przykład zaparkować pojazd po przeciwnej stronie jezdni niż zakładany cel podróży i przekroczyć bez konieczności korzystania z pasów.
- Na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa przed pojazdem, co ma duże znaczenie, gdyż przy wyznaczonym przejściu dla pieszych pieszy często traci czujność i nie zachowuje zasady ograniczonego zachowania w stosunku do kierowców, co może prowadzić do wypadków drogowych - wyjaśnia Marcin Charęza.
Za wprowadzeniem takich przejść przemawiają statystyki. W 2014 roku na osiem śmiertelnych potrąceń w Szczecinie, aż siedem wydarzyło się na oznakowanych przejściach.
Pierwsze sugerowane przejścia dla pieszych wprowadzane będą w ramach zmiany organizacji ruchu na ul. 5 lipca, co stanie się za kilka tygodni. W ciągu ul. 5 lipca przejścia dla pieszych będą oznakowane, ale już w ulicach pobocznych a więc na ul. Pocztowej, Bolesława Śmiałego będą przejścia sugerowane.
- Pojawi się też więcej skrzyżowań równorzędnych, co zmniejszy prędkość dojazdową pojazdów do skrzyżowań, uporządkowane zostanie parkowanie pojazdów. Dodatkowo na ulicach jednokierunkowych będą kontrapasy dla rowerzystów - zapowiada Charęza.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?