Aktualizacja, godz. 16.20
Tory tramwajowe skończą się na Nabrzeżu Wieleckim. Czy pójdą w górę, w kierunku pl. Żołnierza Polskiego? Tak, ale w najwcześniej w następnej perspektywie unijnej, czyli w latach 2020 - 2027. Póki co, tory wygrały z masztem „Maciejewicza”, który stał w miejscu planowanym pod torowisko.
Powrót tramwaju na Łasztownię i budowa nowej przeprawy przez Odrę były tematem wczorajszej komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Rewitalizacji i Ochrony Środowiska Rady Miasta Szczecin.
- Tramwaj na wysokości ulicy Floriana będzie odbijał i prowadził Mostem Kłodnym zaraz za przeprawą będzie włączał się w dziś istniejący układ na północ i południe. Umożliwa to wyjście w przyszłości w kierunku placu Żołnierza Polskiego i Bramy Królewskiej. Tą inwestycją tego nie rozwiązujemy - mówił wczoraj Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.
Torowisko tramwajowe na przeprawie będzie wydzielone i doprowadzone do planowanego ronda przy ul. Energetyków. Na lewym brzegu tory mają się kończyć na Nabrzeżu Wieleckim, mają być poprowadzone w kierunku mostu Długiego i ul. Jana z Kolna (inne pojazdy wyjeżdżajace z nowej przeprawy będą mogły tylko skręcić w kierunku ul. Jana z Kolna). To będzie całkiem nowy układ komunikacyjny. Do rozbiórki zaplanowano obecne zjazdowe łącznice Trasy Zamkowej (od strony placu Żołnierza Polskiego): w kierunku Nabrzeża Wieleckiego i w kierunku ul. Jana z Kolna. Obecną ulicę zjazdową przy skarpie zamkowej zaplanowano jako ulicę jednokierunkową z dwoma pasami ruchu. Inwestycja ma się rozpoczać w przyszłym roku i potrwać do 2022 roku. W Wieloletnim Programie Rozwoju Szczecina na ten cel zapisano ponad 350 milionów złotych.
- Obecnie trwają przygotowania do przetargu na wykonawcę - dodaje Michał Przepiera. - Wniosek o dofinansowanie inwestycji złożymy do końca czerwca.
Dokąd pojedzie tramwaj przez Łasztownię?
Według informacji „Głosu” są rozpatrywane dwie trasy tramwaju przez Łasztownię. Wszystko zależy od tego, jak będzie rozbudowywać się Łasztownia i jej najbliższe otoczenie okolice. W przypadku gdy Stocznia Szczecińska na nowo odżyje i będzie dużym zakładem to nowa linia tramwajowa pojedzie z pętli „Turkusowa” przez Łasztownię do pętli „Ludowa”. W drugim wariancie - o ile stocznia nie będzie ważnym punktem na trasie podróży - tramwaj pojedzie z Turkusowej przez Łasztownię na Pomorzany. Linia tramwajowa przez Łasztownię ma jeszcze ten dodatkowy plus, że w przypadku generalnego remontu Mostu Długiego i zamknięcia na nim ruchu, przejmie ruch tramwajów. Alternatywna linia przez Łasztownię rozładuje ewentualne kłopoty transportowe.
Tory do placu Żołnierza
W odległych planach jest poprowadzenie torowiska w górę, w kierunku pl. Żołnierza Polskiego. W grę wchodzą dwa warianty poprowadzenie torów przy skarpie zamkowej lub między jezdniami Trasy Zamkowej. W tym drugim wariancie torowisko musiałoby być poprowadzone między filarami Trasy Zamkowej. Na pl. Żołnierza Polskiego torowisko byłoby włączone w istniejący układ, obok alei Kwiatowej i w ulicę Matejki.
Kwestia budowy torowiska pod górę jest trudna nie tylko z powodu dużego spadku terenu, ale przede wszystkim z braku pieniędzy. Najbliższą okazją do uzyskania dofinansowania będzie nowa perspektywa unijna na lata 2021-2027.
________________________________________________
Torowisko tramwajowe będzie wydzielone na przeprawie i doprowadzone do planowanego ronda przy ul. Energetyków w Szczecinie.
Na lewym brzegu tory mają się kończyć na Nabrzeżu Wieleckim, łącznice mają być poprowadzone w kierunku mostu Długiego i ul. Jana z Kolna.
W planach jest poprowadzenie torowiska w górę, w kierunku pl. Żołnierza Polskiego.
W grę wchodzą dwa warianty poprowadzenie torów przy skarpie zamkowej lub między jezdniami Trasy Zamkowej.
Dziś jeszcze więcej informacji!
Czytaj również:
Zobacz także:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?