- Po raz pierwszy w historii mamy przyjemność podpisać umowę o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, ze środków Unii Europejskiej - mówi Andrzej Łuc, prezes Zarządu Morskiego Portu Police. - To dofinansowanie na projekt, który ma charakter studyjny, czyli jeszcze niebudowlany.
To projekt „Wzmocnienie trwałości sieci kompleksowej poprzez zwiększenie dostępności i efektywności Portu Police” obejmuje m.in. budowę węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police. Projekt został wybrany w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w perspektywie finansowej 2021-2027. Jego całkowity koszt to 3.477.582 euro, a uzyskane dofinansowanie unijne to blisko 1,74 mln euro.
- Port w Policach jest czwartym co do wielkości portem przeładunkowym w Polsce, po Gdańsku, Gdyni i Zespole Portów Szczecin-Świnoujście, ale jest jedynym portem, który przeładowuje niemalże 2 miliony ton towarów, który nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego. Chcielibyśmy zlikwidować tę lukę inwestycyjną - wyjaśnia Andrzej Łuc.
Wstępna szacunkowa wartość inwestycji to ponad 120 mln zł. Koszty pokryją wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o., gdzie każda ze stron finansuje budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Nowy odcinek linii kolejowej będzie zelektryfikowany. Zostaną zamontowane urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Wybudowany zostanie nowy wiadukt drogowy nad ulicą Jasienicką. Obiekt zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawni komunikację na drodze wojewódzkiej nr 114 (Nowe Warpno - Tanowo).
To nie jedyna inwestycja, którą uda się zrealizować dzięki dofinansowaniu. Możliwa będzie także rozbudowa nabrzeża ciężkiego uniwersalnego o planowanej długości 300 metrów, dzięki czemu łączna długość nabrzeża ciężkiego w porcie wyniesie docelowo 715 metrów.
- To otwiera możliwość dodatkowej obsługi równolegle dwóch 230-metrowych statków w nowym terminalu. To pozwoliłoby obsługiwać równolegle kilka największych jednostek, które w tej chwili mogą wpływać na wody Odry - wyjaśnia prezes Łuc.
Premier Izraela stanie przed Trybunałem w Hadze? Jest wniosek o areszt
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?