Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Plac Zwycięstwa: Czeka nas rewolucja w centrum miasta

Mariusz Parkitny
Nowy przystanek zostanie wybudowany dokładnie po prawej stronie drzew widocznych na zdjęciu.
Nowy przystanek zostanie wybudowany dokładnie po prawej stronie drzew widocznych na zdjęciu. Andrzej Szkocki
Dzięki pomysłowi młodego szczecinianina, centrum miasta czeka rewolucja. Skorzystają pasażerowie, kierowcy i piesi.

Chodzi o przebudowę układu komunikacyjnego na pl. Zwycięstwa. Dzisiaj przedstawiono trzy warianty. Wygrał najdroższy i najbardziej zaawansowany.

- Jeśli wejdzie w życie, to rozwiąże nam problem komunikacyjny w tym miejscu na trzydzieści lat - mówili zgodnie radni z komisji inicjatyw społecznych, Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, wydziału gospodarki komunalnej i policjanci.

A zaczęło się od Pawła Przychodnia, 25-letniego szczecinianina. Nie podobało mu się, że między Bramą Portową a placem Kościuszki nie ma przystanku tramwajowego. To kilometrowy odcinek. Zrobił obliczenia i wyszło mu, że przystanek powinien stanąć w pobliżu kościoła garnizonowego. Narysowany własnoręcznie projekt i uzasadnienie przekazał radnym. Ci podjęli temat.

- Jestem zaskoczony, ale i szczęśliwy, że z małego projektu zrodziła się tak poważna sprawa przebudowy centrum - cieszył się wczoraj Przychodzień.

Bo radni chcą zobowiązać prezydenta, aby w przyszłorocznym budżecie znalazł 4 miliony złotych na inwestycję. Decyzję podjęli dzisiaj jednogłośnie.

- Warto się zmierzyć z tym problemem - mówił radny Tomasz Grodzki, przewodniczący komisji inicjatyw społecznych.

A oto szczegóły projektu. Nowy przystanek w kierunku pl. Kościuszki powstałby tuż przy kościele garnizonowym za skrzyżowaniem z ul. św. Wojciecha. Byłby jednocześnie przystankiem dla autobusów linii 61, 61 bis, 75, 81, 521, 527, 528. Zlikwidowany zostałby obecny przystanek autobusowy przed Medicusem. Dzięki temu byłoby miejsce na trzy pasy ruchu dla samochodów oraz buspas od strony torowiska.

Wydzielony pas dla autobusów powstałby także po drugiej stronie placu od skrzyżowania z ulicą Krzywoustego w kierunku Bramy Portowej (wzdłuż hotelu Rycerski).

Zaprojektowano także drogi rowerowe wokół skrzyżowania umożliwiające bezkolizyjny zjazd rowerzystom wzdłuż ul. Krzywoustego i al. Wojska Polskiego. Rozbudowana zostałaby również sygnalizacja świetlna.

W optymalnym wariancie przebudowa pl. Zwycięstwa byłaby połączona z zaplanowaną na przyszły rok modernizacją Bramy Portowej. W efekcie aż od Mostu Długiego autobusy jechałyby wydzielonym pasem (częściowo po torowisku).

Taka organizacja ruchu usprawniłaby komunikację miejską i rozładowała korki tworzące się w tym miejscu w godzinach szczytu.

- Z jezdni ubędzie w godzinach szczytu 20 autobusów przegubowych w jednym kierunku, bo byłyby skierowane na buspasy - tłumaczy Maciej Sochanowski z pracowni projektowej, która przygotowała warianty przebudowy pl. Zwycięstwa.

Dzięki modernizacji można byłoby całkowicie zlikwidować opóźnienia autobusów, które na odcinku od Mostu Długiego do Bramy Portowej sięgają 10 minut.

Zobacz, co szczecinianie sądzą o powstaniu przystanku na Placu Zwycięstwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński