MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pętla tramwajowa na Szafera: Zwolennicy wysłali list do prezydenta Krzystka

Marek Jaszczyński
Bartosz Lemke
Miłośnicy komunikacji miejskiej oraz przedstawiciele Stowarzyszenia Nowoczesnego i Estetycznego Szczecina walczą o wybudowanie pętli na Osiedlu Zawadzkiego. Do prezydenta został wysłany list.

Przedstawiciele obu organizacji skierowali w tej sprawie list do Piotra Krzystka, prezydenta Szczecina. Cieszą się, że w budżecie na 2012 rok znalazła się kwota 100 tys. złotych na wykonanie projektu przebudowy ul. Szafera. Jednak dostrzegają minus.

- Nie przekonuje nas to jednak do tego, iż miasto w porę upora się z tą inwestycją i wybuduje na ulicy Szafera również linię tramwajową, co było naszym podstawowym postulatem. Praktyka wielu lat pokazuje bowiem, iż znów w pierwszej kolejności powstać może nowoczesna droga dla samochodów, a kwestia tramwaju będzie zepchnięta w odległą przyszłość - czytamy w liście podpisanym przez Damiana Lachowskiego z SENS i Konrada Stachurę ze Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej.

Autorzy listu są zaniepokojeni, bo ich zdaniem brak linii, może mieć bardzo złe konsekwencje, gdyż transport do obiektu o tej skali musi opierać się na komunikacji zbiorowej, zdolnej przewieźć dużo ludzi w krótkim czasie, a nie na transporcie indywidualnym - samochodowym. Jako przykład są podane miasta organizujące mistrzostwa piłkarskie Euro 2012, które zakładają obsługę obiektów sportowych pojazdami szynowymi.

- Budowa obiektu hali jest w zaawansowanym stadium, a tymczasem kwestia dojazdu do niej została zmarginalizowana - mówią przedstawiciele STMKM i SENS. - Ulica Szafera jest jednojezdniową, zdegradowaną ulicą z lat 60. ub. wieku, wymaga pilnego remontu i co najważniejsze, nie jest w stanie obsłużyć ruchu o wielkości około 7000 osób w krótkiej jednostce czasu, skutkiem czego kibice mogą nie dotrzeć na czas na zaplanowane tam wydarzenia. Skierowanie dodatkowych miejskich autobusów pod obiekt może nie przynieść oczekiwanego efektu, gdyż podobnie jak samochody utkną one w
korkach na ulicach Szafera, Zawadzkiego oraz Szerokiej.

Obecnie jedynym bezpośrednim połączeniem ulicy Szafera i osiedla Zawadzkiego z centrum miasta jest linia autobusowa nr 75. Trasa ta od wielu lat jest zmorą mieszkańców, z uwagi na tłok i niepunktualne kursowanie pojazdów. Zdaniem autorów listu autobus, jako środek transportu, w przypadku tak dużego skupiska ludzkiego nie jest w stanie zaspokoić zapotrzebowania na transport zbiorowy.

Co może być receptą na poprawę jakości transportu?

Już w latach 70. otwarcie mówiono o konieczności poprawienia dojazdu na osiedle poprzez budowę Iinii tramwajowej. W niedalekiej odległości od kilkudziesięciotysięcznego osiedla znajdują się dwie odrębne trasy tramwajowe: na ul. Mickiewicza oraz na al. Wojska Polskiego.

- Żeby połączyć planowaną pętlę tramwajową przy Szafera z resztą sieci tramwajowej brakuje niespełna 1 kilometra odcinka torów przedstawia pomysł Bartosz Lemke, pasjonat komunikacji miejskiej.

Budowa torowiska wzdłuż ulicy Szafera do skrzyżowania z Wojska Polskiego i Spacerową daje olbrzymie możliwości. - Koncepcje tej trasy są gotowe, nie ma tez potrzeby wykupu jakichkolwiek gruntów. Gotowy jest nawet projekt techniczny skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Spacerową i ul. Szafera, zakładający m.in. odgałęzienie tramwajowe w kierunku hali. Należy więc tylko zaprojektować dalszy odcinek trasy i przystąpić do prac budowlanych - czytamy w liście.

Jakie będą korzyści?

W 15-30 minut możliwe byłoby przewiezienie ludzi spod obiektu we wszystkie ważniejsze miejsca w Szczecinie, takie jak: Brama Portowa, plac Rodła, Dworzec PKP, Basen Górniczy, itd. Dzięki wydzielonym torowiskom mieszkańcy osiedla docieraliby do centrum miasta szybciej niż obecnie i nie stojąc w korkach.

Według autorów listu koszt inwestycji wahać może się w granicach od 20 do 50 mln zł, w zależności od zakresu działań.

- W naszej opinii istnieje kilka możliwości sfinansowania tej inwestycji - czytamy w liście. - Po pierwsze, należy mieć alternatywę w przypadku utraty unijnego dofinansowania dla Szybkiego Tramwaju - a taki scenariusz jest niestety bardzo realny. W takim przypadku pozostanie aż 126 mln zł wkładu własnego, który miasto może spożytkować np. na budowę właśnie trasy na ul. Szafera. Miasto Szczecin ma również możliwość skorzystania z kwoty 106 mln zł w ramach działania 7.3 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pn. "Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie", które wykorzystane zostały póki co w niewielkiej części.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński