MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Parkingowiec na pl. Zawiszy Czarnego. "Wzrost atrakcyjności i nowe miejsca pracy"

Redakcja
Plac Zawiszy Czarnego w Szczecinie to kolejna lokalizacja, gdzie może powstać parkingowiec.
Plac Zawiszy Czarnego w Szczecinie to kolejna lokalizacja, gdzie może powstać parkingowiec.
Jędrzej Wijas, radny SLD prosi prezydenta o przedstawienie argumentów za lokalizacją nowego parkingowca na placu Zawiszy Czarnego w Szczecinie.

Radny SLD Jędrzej Wijas wystosował interpelację, w której prosi o przedstawienie argumentów za budową parkingowca na placu Zawiszy Czarnego w Szczecinie.

- Nie znajduję żadnych racjonalnych przesłanek. Nie jest to tego rodzaju rejon miasta, w którym usadowione są duże podmioty, do których przyjeżdżałaby duża ilość mieszkańców. - czytamy w interpelacji - W bezpośrednim sąsiedztwie jest DK Słowianin, dyrekcja kolei i budynki mieszkalne, dalej - przychodnia. Nie jest odczuwalny w tym rejonie deficyt miejsc do parkowania. Dworzec kolejowy oddalony jest zbyt daleko, by parkingowiec mógł atrakcyjną alternatywą dla kierowców przesiadających się do kolei podmiejskich i dalekobieżnych, biorąc pod uwagę, że będą w nim obowiązywały opłaty na poziomie czerwonej strefy SPP.

Odpowiedzi radnemu udzielił zastępca prezydenta, Mariusz Kądziołka. Wymienia wiele zalet, które niesie za sobą budowa parkingowca na placu Zawiszy Czarnego.

Mariusz Kądziołka mówi między innymi o stworzeniu nowych miejsc pracy oraz o wzroście atrakcyjności gospodarczej w tej części miasta. Ostatnie piętro parkingowca mogłoby zostać przeznaczone na restauracje i knajpy z ładnym widokiem na Odrę.

A jakie jest Wasze zdanie? Plac Zawiszy Czarnego jest odpowiednią lokalizacją na budowę parkingowca?

**Czytaj więcej:


Mieszkańcy nie chcą powstania parkingowca przy placu Zawiszy Czarnego

Nowe pomysły na płatne parkowanie. Parkingowiec przy pl. Zawiszy?

**

Interpelacja radnego Jędzeja Wijasa

Szanowny Panie Przewodniczący, zgodnie z § 53 Regulaminu Radny Miasta Szczecin składam interpelację w sprawie: planów budowy parkingowca na pl. Zawiszy Czarnego.
Stanowczo interpeluję o odstąpienie od planów umieszczenia wielopoziomowego parkingowca na pl. Zawiszy Czarnego. Proszę o przedstawienie argumentów, jakie przemawiają za tą lokalizacją w przekonaniu wnioskującego czyli dyrekcji NiOL.
Ja nie znajduję żadnych racjonalnych przesłanek. Nie jest to tego rodzaju rejon miasta, w którym usadowione są duże podmioty, do których przyjeżdżałaby duża ilość mieszkańców. W bezpośrednim sąsiedztwie jest DK Słowianin, dyrekcja kolei i budynki mieszkalne, dalej - przychodnia. Nie jest odczuwalny w tym rejonie deficyt miejsc do parkowania. Dworzec kolejowy oddalony jest zbyt daleko, by parkingowiec mógł atrakcyjną alternatywą dla kierowców przesiadających się do kolei podmiejskich i dalekobieżnych, biorąc pod uwagę, że będą w nim obowiązywały opłaty na poziomie czerwonej strefy SPP.
Skrzyżowanie ul. G. Narutowicza z al. 3 maja nie jest znaczącym punktem przesiadkowym, prawdą mówiąc - nie jest żadnym punktem przesiadkowym. Jest nim Brama Portowa, ale nie to miejsce.
W dodatku projekt przedłożony do uzgodnień środowiskowych zakłada m. in., że parkujące samochody będą świeciły światłami mieszkańcom do domów (parkingowiec nie ma zaprojektowanych ścian). Protestują mieszkańcy, podnosząc jeszcze kwestię usytuowania tak masywnego budynku w miejscu, w którym są podziemia - pozostałości fortu.
Proszę również o podanie informacji, ile kosztował projekt przedłożony do uzgodnień środowiskowych wraz z uzupełnieniami. Dlaczego NiOL wydaje pieniądze na tego rodzaju kontrowersyjne lokalizacje, a nie uwzględnia kierunków rozwoju komunikacji publicznej w mieście? Czemu lokalizacje nie są przedstawiane radnym Szczecina i muszą się oni dowiadywać z gazet czy od mieszkańców?

Odpowiedź zastępcy prezydenta Mariusza Kądziołki

Odpowiadając na Pana interpelację w sprawie planów budowy parkingowca na pl. Zawiszy Czarnego uprzejmie informuję.
Nieruchomości i Opłaty Lokalne sp. z o.o. została zobowiązana do przeprowadzenia procedury uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania dla przedmiotowej inwestycji. Jest to wynik ustaleń, jakie wyniknęły z analizy koncepcji lokalizacji parkingów przedstawionych na posiedzeniach Kolegium Prezydenta Miasta. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu odpowie na pytanie czy w tej lokalizacji może w ogóle powstać wielopoziomowy parking naziemny a jeżeli tak, to w jakiej formie i kształcie. W tym celu zlecono sporządzenie projektu koncepcyjnego, za który Spółka zapłaci z nadwyżki finansowej pozyskanej w toku prowadzonej działalności i są to wypracowane przez Spółkę środki.
Lokalizacja wielopoziomowego parkingu naziemnego przy placu Zawiszy Czarnego była już niejednokrotnie przedmiotem dyskusji radnych podczas posiedzeń Komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Mienia oraz Komisji ds. Rozwoju, Promocji i Gospodarki Morskiej.
Na podkreślenie zasługuje także fakt, że Radni podejmując uchwały (ostatnia nr XXXII/930/13 Rady Miasta Szczecin z dnia 15 lipca 2013 r.) o przyjęciu Lokalnego Programu Rewitalizacji włączyli projekt pn. "Budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego przy placu Zawiszy Czarnego w Szczecinie od 2012 roku" do wykazu projektów stanowiących załącznik do uchwał.
Zgodnie ze złożonym do Biura Strategii opisem projekt wpisuje się w realizację założeń Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Miasta Szczecin.
Ze względu na jego lokalizację w centrum miasta na obszarze zakwalifikowanym do kompleksowej rewitalizacji społeczno-gospodarczej i przestrzennej, w otoczeniu szeregu instytucji administracji publicznej (Urząd Morski, instytucje sądowe), szkół publicznych, hali sportowej przy ul. Narutowicza, dworca PKP i PKS, hoteli, centrów handlowo-usługowych oraz w sąsiedztwie Bramy Portowej stanowiącej ważny węzeł komunikacji tramwajowej i autobusowej, realizacja projektu jest w pełni uzasadniona.
Pozostałe zalety lokalizacji parkingu wielopoziomowego we wskazanym miejscu:
funkcjonowanie na tym obszarze podstrefy parkowania B, nie zapewniającej odpowiedniej ilości miejsc parkingowych i rotacji pojazdów
możliwość wprowadzenia abonamentów dla mieszkańców centrum miasta
możliwość przeprowadzenia rewitalizacji obszaru i architektury parkingu w ścisłym powiązaniu z koncepcją przebudowy dworca PKP.
Realizacja podjętych działań w ramach projektu przyniesie szereg korzyści o charakterze społecznym, gospodarczym i przestrzennym tj.:
- wzrost atrakcyjności gospodarczej i społecznej centrum miasta
- wzrost konkurencyjności Szczecina poprzez stworzenie warunków służących przyciąganiu inwestorów do zdegradowanych części miasta, w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych
- wzrost potencjału turystycznego miasta
- podniesienie jakości zagospodarowania przestrzennego miasta
- wzrost estetyki obszaru zdegradowanego w centrum miasta
- możliwość wykorzystania ostatniego piętra parkingu na cele usługowe (np. kawiarnia/restauracja z widokiem na nabrzeże Odry) oraz cele społeczne
- wykreowanie nowych miejsc pracy związanych z obsługą parkingu
- wzrost estetyki otoczenia projektu i poprawa bezpieczeństwa na obszarze realizacji projektu poprzez wprowadzenie monitoringu wizyjnego
- stworzenie alternatywy w systemie parkowania w centrum miasta, pozwalająca na pozostawienie pojazdu "pod dachem" w cenie parkowania w otwartej SPP
Ważną okolicznością związaną z planowaną inwestycją jest rozpoczęcie przebudowy Dworca Głównego przez PKP (szacunkowy koszt to 130 mln zł), której koncepcja zakłada połączenie Dworca z placem Zawiszy Czarnego i zrealizowanie na nim funkcji parkingowej i elementu węzła komunikacyjnego.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński