- Fałszywy wnuczek, policjant, córka, pracownik ZUS – o kim byśmy nie mówili, cel działania oszustów podszywających się pod te zawody jest ten sam – odebrać oszczędności całego życia. Praca prewencyjna i apele funkcjonariuszy są niezbędne i widać to po reakcjach osób, do których dzwonili oszuści – większość z nich w porę kończy rozmowę i informuje organy ścigania. Ale zdarzają się również przypadki, które potwierdzają, że nie każdy o takich sytuacjach słyszał - informują policjanci.
Przy takiej manipulacji i wręcz teatralnych sztuczkach polegających na płaczu i groźbach bezradni seniorzy postawieni w sytuacji konieczności podjęcia decyzji tu i teraz niestety ulegają oszustom.
Policjanci namawiają do tego, by przestrzegać starszych członków naszych rodzin przed oszustami i metodami ich działań.
Co robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa?
- bezwzględnie stosuj zasadę ograniczonego zaufania;
- policja prowadząc czynności nigdy nie bierze od obywateli pieniędzy;
- krytycznie podchodź do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej;
- konsultuj się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy;
- nie informuj nikogo o oszczędnościach, które masz w domu lub przechowujesz na koncie;
- nigdy nie podawaj swoich danych – wieku, adresu, sytuacji materialnej, numeru konta czy hasła,
- zadzwoń do kogoś z rodziny, zapytaj o to czy osoba, która prosiła cię o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje,
- nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów;
- nie przekazuj osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności.
Policjanci apelują, by w przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że rozmówca nie jest prawdziwym funkcjonariuszem dzwonić na numer 112.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?