Jeszcze zanim ogłoszono przetarg na zaprojektowanie parkingowca pod Trasą Zamkową, zaniepokojenie formą wyłonienia projektu tego obiektu, jak i jego lokalizacją, wyrażał m.in. Marek Orłowski, szczeciński architekt, były prezes SARP.
ZOBACZ TEŻ:
Jego zdaniem, (później opinię tę podzielali m.in. Sławomir Wunsch oraz Krzysztof Bizio) taki budynek nie powinien się znaleźć pod Trasą Zamkową, a przede wszystkim jego kształt powinien zostać określony jako efekt konkursu architektonicznego, a nie przetargu, w którym właściwie już ustalono formę gmachu i jego otoczenia.
ZOBACZ TEŻ:
Przypomnijmy, że dwa tygodnie miejska spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne ogłosiła przetarg na autora projektu.
- Z założeń gminy wynika, że parkingowiec połączy szerokim traktem pieszo-rowerowym Wały Chrobrego z Podzamczem. Zmieści co najmniej 320 samochodów.
- Pomiędzy trzykondygnacyjnym (maksymalnie 9 m wysokości) parkingowcem a Podzamczem powstanie wielofunkcyjny plac, otwarty w stronę bulwaru nadrzecznego.
- Ma to być miejsce odpoczynku, imprez i sportów miejskich. Podobne funkcje – sportowo-rekreacyjne - są przewidziane na dachu parkingowca.
- Bryła budynku zostanie pokryta roślinnością.
ZOBACZ TEŻ:
Teraz z oficjalnym stanowiskiem wystąpił Karol Nieradka, prezes SARP w Szczecinie:
"Od kilku dni w mediach toczy się gorąca dyskusja dotycząca planowanej przez Miasto inwestycji polegającej między innymi na budowie parkingu w formie wielopoziomowego obiektu kubaturowego w rejonie Trasy Zamkowej w Szczecinie.
Po ogłoszeniu przetargu na prace projektowe przez spółkę miejską NiOL pojawiły się liczne głosy sugerujące, że tak ważne dla Miasta przedsięwzięcie, w tak kluczowej lokalizacji powinno być rozstrzygane w trybie konkursu architektonicznego, a nie jako przetarg, w którym podstawowym kryterium jest cena. Jak powszechnie wiadomo, SARP od zawsze zachęca do wyłaniania projektantów inwestycji publicznych w drodze konkursów jako procedury dającej w efekcie najlepsze rezultaty czego Szczecin jest doskonałym przekładem. Tym razem jednak pragniemy oświadczyć, że Zarząd SARP O. Szczecin przeciwstawia się realizacji parkingu wielopoziomowego w tej lokalizacji niezależnie od przyjętej procedury wyboru projektanta.
Biorąc pod uwagę wybraną przez Miasto lokalizację obiektu kubaturowego parkingu wielopoziomowego u stóp Podzamcza i Wałów Chrobrego pragniemy z całą mocą zaprotestować przeciwko takiemu rozwiązaniu i zaapelować do władz Miejskich o wycofanie się z tej błędnej decyzji. Przyczyni się ona do utrwalenia układu komunikacyjnego i zdegradowanego urbanistycznie fragmentu miasta na kolejne dziesięciolecia oraz pogłębi deficyty funkcjonalne i przestrzenne tego miejsca. Uważamy, że lokalizacja tego obiektu w tym miejscu jest niewłaściwa i niezwykle szkodliwa dla Miasta bez względu na jego formę i dodatkowe funkcje.
Mając na uwadze powyższe, apelujemy o rezygnację z budowy parkingu wielopoziomowego w tej lokalizacji, wycofanie się z przetargu oraz zgłaszamy gotowość do wzięcia udziału w debacie o przyszłości tego fragmentu miasta z udziałem przedstawicieli Władz Miasta, Biura Architekta Miasta, Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, Biura Planowania Przestrzennego Miasta oraz Zarządu szczecińskiego oddziału SARP".
Poprosiliśmy o komentarz urząd miasta. Stanowisko mamy poznać wkrótce.
ZOBACZ TEŻ:
CZYTAJ TAKŻE:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?