Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kulisy najpiękniejszych sesji modowych tworzonych przez szczecinian. Zobaczcie zdjęcia!

Małgorzata Klimczak
fotograf: Marta Machej || fotograf: Bartłomiej Szulczyński
Plan zdjęciowy niczym z filmu, świat, który wydaje się bajkowy, i w którym chcielibyśmy się znaleźć - tak wygląda sesja modowa. Ale to także ciężka praca, o której mało kto wie. Zajrzeliśmy za kulisy takich sesji.

Fotografia mody to w ostatnich latach jeden z najprężniej rozwijających się gatunków fotografii reklamowej. Rozwój Internetu oraz urządzeń mobilnych spowodował, że każdego dnia na portale społecznościowe zalewane są milionem zdjęć modą. Blogerki modowe są dziś bardziej poważane w świecie mody niż uznani dziennikarze w tej branży. W ostatnich latach w pierwszych rzędach na pokazach mody zasiadają właśnie blogerki, które cały świat obserwuje na instagramach. Dlatego zdjęcia z modą stają się tak ważne. Mogą być przecież nośnikiem reklamy i stylu.

Inne kobiety również lubią się stylizować i prezentować swoje pomysły w internecie, żeby się pochwalić koleżankom nowymi zakupami. To na instagramie kobieta chwali się nową sukienką na wesele swojej siostry, a mężczyzna markowymi spodniami i butami z limitowanej kolekcji, które ubierze na najbliższe spotkanie z kolegami. Internet jest największym źródłem inspiracji modowych, dlatego każda firma chce przedstawić swoje produkty jak najlepiej.

Burza mózgów w ekipie zdjęciowej

Stylizacja do sesji polega przede wszystkim na przygotowaniu takich zestawów ubrań, które będą odpowiednio kreować wizerunek fotografowanej osoby. Stylizacje przygotowane przez stylistę mają za zadanie podkreślić atuty, zatuszować mankamenty sylwetki, a także nadać wyrazistości modelowi i podkreślić jego wyjątkowość. Tu potrzeba stylizacji ciekawych, niebanalnych, które spowodują, że fotografia nie umknie w morzu zdjęć, z jakimi codziennie się stykamy.

- Nad sesją zdjęciową pracuje duża ekipa, a jej zebranie i przygotowanie do zdjęć trwa zawsze najdłużej - mówi Kat De Lux, szczecińska stylistka. - Jeżeli ludzie pracują ze sobą po raz pierwszy, muszą poznać swoje metody pracy. Ja jestem stylistką i mam swoją wizję, co bym chciała pokazać poprzez ubrania, ale fotograf też ma swoją wizję, swój styl. Jest też modelka, która ma swój charakter i również chciałaby pokazać na zdjęciach coś od siebie. Oczywiście swoją wizję ma także projektant.

Zebrać te wszystkie

pomysły i wyłonić z nich spójną koncepcję..., to czasami trwa miesiące.

Często w doborze ekipy pomagają specjaliści

- Projektant rzadko kiedy dobiera zespół do sesji zdjęciowej w pojedynkę. Zazwyczaj kontaktuje się z kreatywnym konsultantem, dyrektorem artystycznym lub bezpośrednio z samym stylistą, aby to właśnie jedna z wyżej wymienionych osób dobrała cały zespół lub też wyszła z pomysłem na daną kolekcję marki - mówi Christopher Keyy, projektant pochodzący ze Szczecina. - Odnośnie do doboru zespołu, kluczowym aspektem jest poprawna i szczegółowa selekcja osób, ich doświadczenie oraz budżet, który zostaje przeznaczony do jej stworzenia. Aby pracować i tworzyć z ludźmi, którzy są najlepszymi w branży, należy być gotowym na wysokie koszty całej produkcji. W innym wypadku efekty końcowe mogą nie być satysfakcjonujące ze względu na doświadczenie poszczególnych osób. Każda osoba tworząca dany projekt jest na wagę złota. Podczas pracy nie powinny występować podziały i hierarchia, należy pracować jak jeden zespół i być świadomym swoich umiejętności, kompetencji i tego, że tylko jeśli zjednoczymy siły, będziemy w stanie stworzyć coś wartościowego. Osobiście największą uwagę przykładam do wyboru fotografa oraz końcowej obróbki zdjęć, sam z doświadczenia w tej kwestii dobieram dwie osoby, co za tym idzie, fotograf ostatecznie przekazuje zdjęcia do retouchera, który nadaje im odpowiedni wygląd. Należy pamiętać, że nie każdy fotograf musi posiadać wiedzę na temat pracy w photoshopie, ale to nie wyklucza, że może być on genialnym artystą.

Jedną z kluczowych rzeczy podczas pracy nad sesją zdjęciową jest chemia, która panuje w zespole. Zrozumienie, umiejętność pójścia na kompromis, współpraca - to wszystko ma ogromne znaczenie. A o to wcale nie jest łatwo, bo w tej branży każdy jest indywidualistą i poniekąd artystą.

- Bardzo lubię poznawać nowe osoby i robić z nimi projekty, ale wiadomo, że każdy ma swój styl pracy - mówi Kat De Lux. - Niektóre osoby wolą robić sesje bajkowe, inne bardziej minimalistyczne. Często jest tak, że już po pierwszej współpracy wiemy, że tu chemii nie będzie. Myślę, że najważniejsze w tej pracy jest to, żeby dla dobra projektu pójść na mały kompromis. Nie możesz być tylko ty i twoje wizje. Sam tej sesji nie zrobisz.

Ubrania na plan

Zawód projektanta, stylisty, fotografa to nieustanne śledzenie rzeczywistości. Szukanie inspiracji we wszystkim wokół. Z tego rodzą się pomysły.

- Pomysł na sesję zaczyna się w różny sposób - mówi Kat De Lux. - Albo mamy fajne ubrania od projektanta i te ubrania nas inspirują, albo modelka jest ciekawą osobą i robimy coś pod modelkę. Każdy z nas przegląda też sesje u konkurencji, sesje w gazetach lifestylowych i wtedy się pojawia wizja. Najczęściej ja i fotograf tworzymy swoje moadboardy, czyli zestawienia zdjęć i innych obrazków, które nas inspirują. Spotykamy się i sprawdzamy, czy nasze wizje tematu są podobne. Potem ustalamy miejsce sesji. Podczas pandemii mieliśmy z tym czasami problem, bo ekipa zdjęciowa jest duża i nie wszędzie chciano nas wpuścić. Ale zazwyczaj przy profesjonalnie przygotowanej sesji nie mamy problemu z wejściem na wybrany teren w Szczecinie. Kiedy wszystko jest już ustalone z ekipą, wyszukuję ubrania do sesji. Często są to ubrania z second handów, więc muszę sporo chodzić po takich sklepach. W ten sposób wybieram rzeczy, które mi się podobają i mogę je później wykorzystywać w sesjach. Oczywiście wykorzystuję też ubrania polskich projektantów. Śledzę profile społecznościowe szkół projektowania czy poszczególnych projektantów i zwracam się do nich.
- Projektant oczywiście może mieć wizję na całokształt sesji tzn. na jej miejsce, okoliczności powstania, jej ogólny charakter oraz wytyczne względem finałowej produkcji, natomiast po obejrzeniu kolekcji zazwyczaj proponuję moim klientom zupełnie inny koncept jej powstania - mówi Chris. - To moment zobaczenia kolekcji na żywo, struktury materiału, tkanin, wzorów jest dla mnie momentem kluczowym w całej produkcji, ponieważ to wtedy pomysł na jej realizację rodzi się w mojej głowie samoistnie.

Czas, który jest potrzebny do przygotowania sesji całościowo, do zebrania materiałów, produktów, całego zespołu, konsultacji w zależności od produkcji, może zająć od 2 do 5 tygodni.

Moda afrykańska

Szczecińska Akademia Sztuki od kilku lat kształci projektantów mody, butów, biżuterii, mebli oraz fotografów. Na uczelni często powstają ciekawe sesje zdjęciowe w ramach prac dyplomowych czy innych projektów. Jednym z takich projektów był projekt Transkulturowe Perspektywy w Sztuce i Edukacji Artystycznej (Transcultural Perspectives in Art and Art Education – TPAAE) - międzynarodowy projekt, w którym uczestniczą instytucje akademickie i pozaakademickie z Polski, Włoch i Kenii. Jego efekty możemy podziwiać na przystankach autobusowych w centrum Szczecina, czyli zdjęcia mody, które powstały w Kenii.

Jest to rezultat współpracy kenijskiej projektantki mody Wacu Kihary i szczecińskiej fotografki mody Emilii Łapko. W ciągu trzech tygodni spędzonych w Kenii artystki we współpracy z lokalnymi krawcami oraz grupą studentów stworzyły nową kolekcję wykorzystującą kangi - tradycyjne wzorzyste tkaniny oraz zorganizowały niezwykłą sesję zdjęciową.

- To była wyjątkowa sesja - mówi Łukasz Jastrubczak, kurator projektu. - Projektantki w ciągu trzech tygodni muszą się poznać, zdefiniować i zrealizować wspólny projekt. Podczas pracy angażują do swoich przedsięwzięć lokalną społeczność, rzemieślników oraz studentów Pwani University. Dzięki temu ich działania są dostępne dla innych członków społeczności i widoczne dla szerszej publiczności, a postępy w pracy można obserwować dzień po dniu. Kolejnym etapem jest wspólna praca duetu w Szczecinie i wystawa w Muzeum Narodowym w Szczecinie.

Fotograf podczas zwyczajnej sesji wykona od kilkudziesięciu do kilkuset zdjęć, które w większości powinny zostać udostępnione w formie nieobrobionych miniatur. Z tych wybiera się materiał, który zostanie następnie obrobiony w programie graficznym, aby wyciągnąć z niego jak najlepsze efekty. I to w zasadzie koniec. Pozostają piękne wspomnienia oraz piękne zdjęcia.

Informujemy, że w czerwcowym wydaniu Magazynu Trendy [numer 06 (97) / wydanie bezpłatne 2021] w artykule “Na planie sesji zdjęciowej” doszło do pomyłki w podpisach autorów zdjęć. Właściwe podpisy autorów zamieściliśmy bezpośrednio przy zdjęciach w niniejszej publikacji. Autorów przepraszamy za błąd, nie powinien mieć miejsca.

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński