Nabrzeże Czeskie wraz z nabrzeżami Norweskim i Duńskim, które znajdują się w rejonie Kanału Dębickiego, to jedna z najważniejszych części portu.
- To tu jest największy ruch statków — podkreśla Jonatan Ściepaniuk, który nadzoruje prace w Kanale Dębickim z ramienia Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Bo w tych miejscach przeładowywana jest drobnica.
Przebudowa i budowa nabrzeży w porcie to inwestycja, która ma się zakończyć w kwietniu 2024 roku.
- Jednak wykonawca już chce przedłużyć ten termin — zdradza „Głosowi” Ściepaniuk. W tej sprawie trwają negocjacje.
Generalnym wykonawcą prac w Porcie Szczecin są spółki z sopockiej Grupy NDI. Cała, rozpoczęta w 2020 roku inwestycja, kosztuje prawie 453 miliony złotych, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi blisko 226 mln zł.
- Modernizacja nabrzeży poprawi dostęp do portu, szczególnie w rejonie Kanału Dębickiego — podkreśla Ściepaniuk. - A to z kolei pozwoli na obsługę największych statków.
W ramach całego projektu unowocześnienie obejmuje nie tylko Nabrzeże Czeskie, ale także Nabrzeża Norweskie i Duńskie, które znajduje się po przeciwnej stronie Kanału Dębickiego.
- Na całym odcinku Nabrzeża Duńskiego trwają prace wykończeniowe, które zakończą się w sierpniu — mówi Piotr Arabczyk, dyrektor projektu z ramienia Grupy NDI. - Kontynuujemy roboty czerpalne w Kanale Dębickim. Wydobywamy około 100 tysięcy metrów sześciennych urobku miesięcznie. Urobek odkładamy na wyspach — Ostrowie Mieleńskim oraz Ostrowie Grabowskim.
Większość urobku trafia na Ostrów Mieleński. Na tym polu refutacyjnym zostanie odłożone około miliona metrów sześciennych, ale w sumie do zagospodarowania będzie około półtora miliona metrów sześciennych urobku.
Zakończenie budowy pola odkładu na Ostrowie Mieleńskim zaplanowane jest na koniec lipca. Ale jeszcze trzeba będzie wydobyć z dana Kanału Dębickiego około ok. 750 tys. m sześc. urobku oraz przebudować 200 metrów nabrzeży Czeskiego, oraz Słowackiego. Będzie to kontynuacja pogłębienia toru wodnego, który zaczyna się w Świnoujściu, do 12,5 metra. Do września zostanie zakończona ostatnia sekcja Nabrzeża Norweskiego, która połączy istniejące Nabrzeża Fińskie i Norweskie.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?