Prace projektowe dotyczące modernizacji linii od Szczecina Głównego przez Szczecin Gumieńce do granicy z Niemcami, warte blisko 9 mln zł, wykonuje firma Databout Sp. z o.o.
Terminarz prac
- Obecnie wykonawca jest na etapie przygotowania dokumentacji projektowej w postaci projektu budowlanego oraz przygotowywania Raportu Odziaływania na Środowisko - informuje Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskich Linii Kolejowych. - Zakończenie prac projektowych i rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na połowę 2024 roku. Zakończenie robót na linii kolejowej nr 409, stycznej ze stroną niemiecką, planowane jest do końca 2025 roku. Zakończenie całego projektu przewidziane jest na IV kwartał 2027 roku.
Co gorsza, realizacja inwestycji nie jest jednak pewna. Konieczne będzie dofinansowanie.
- Realizacja inwestycji uzależniona będzie od dostępności środków finansowych w ramach nowej perspektywy finansowej, zasad i kryteriów korzystania z instrumentów finansowych UE - dodaje Bartosz Pietrzykowski. - Trudno obecnie oszacować koszty inwestycji, będą znane po zakończeniu prac projektowych.
Główny cel inwestycji to skrócenie czasu przejazdu do granicy, a wraz z rozpoczętymi niedawno pracami po stronie niemieckiej na całym ciągu między Szczecinem a Berlinem. Jednotorowa dziś linia 409 zostanie rozbudowana o drugi tor, chociaż rozważana była tylko tzw. mijanka w Kołbaskowie. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę.
Co się zmieni?
PKP PLK przewiduje powiększenie stacji Szczecin Główny o nowy peron 5, który będzie sąsiadował z peronem 4. Będzie to peron jednokrawędziowy o długości 200 metrów. Dojście do nowego peronu ma być zapewnione za pomocą rozbudowy kładki łączącej perony z ulicami Czarnieckiego i Kolumba.
Na zmodernizowanej linii pojawią się nowe przystanki: Szczecin Pomorzany Południowe (pod wiaduktem na ulicy Powstańców Wielkopolskich - Budziszyńska), kolejne to Warzymice, Przecław. W Kołbaskowie powstanie stacja. W planach jest również budowa wiaduktów nad ulicą Cukrową oraz drogą do Rajkowa.
Wiemy, co dzieje się po niemieckiej stronie szlaku kolejowego Szczecin-Berlin
Trwają pierwsze prace na odcinku z Angermünde do Passow. W ramach modernizacji odcinek zostanie dostosowany do prędkości 160 kilometrów na godzinę, zostanie przebudowana istniejąca sieć trakcyjna oraz zmodernizowany peron na stacji w Passow. Na odcinku z Passow do granicy z Polską - o długości 30 kilometrów - rozpoczęcie prac budowlanych jest zaplanowane na 2024 rok. Zostanie zbudowany drugi tor, rozebrany po wojnie w ramach reparacji na rzecz ZSRR. Niemiecki przewoźnik chce również zelektryfikować linie a przy okazji zmodernizować dworce w Schönow, Casekow, Petershagen i Tantow.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?