Jednym z częstszych problemów właścicieli aut w okresie jesienno-zimowym są przepalające się żarówki. Przyczyną może być - w autach starszych - nieszczelność reflektora, do którego w czasie opadów deszczu czy śniegu dostaje się woda. Warto tę nieszczelność zlikwidować, by nie tracić pieniędzy na żarówki.
Tych gorszej jakości i tanich na rynku jest sporo. Wykonane są ze szkła twardego, które rozgrzane w zetknięciu z wodą zwyczajnie eksploduje, niszcząc nam odbłyśnik w reflektorze.
Markowym - przykładem Philipsa - wykonanym ze szkła kwarcowego - po zetknięciu z kroplą wody nic się nie stanie, gdyż szkło kwarcowe jest odporne na szok termiczny i wilgoć. Warto więc wybierać nieco
droższe, odporne na wilgoć, mające też tę zaletę, że odbijają promienie UV, co zapobiega matowieniu szkła reflektora.
Drugą istotną przyczyną krótkiej sprawności żarówek w zimie jest nieprawidłowe napięcie w samochodzie. Pamiętajmy, że pełni ono taką samą rolę, jak paliwo: bez niego samochód też nie pojedzie. Czym gorsze paliwo, tym gorsze działanie samochodu - to także dotyczy napięcia w aucie.
Optymalne w obwodzie zamkniętym instalacji samochodu powinno wynosić 13,2 V - jeśli jest większe, to żadna żarówka nie posłuży nam zbyt długo. Zwiększenie napięcia o 5 procent powoduje zredukowanie trwałości żarówek nawet o 40 procent.
Co zatem zrobić, by w czasie zimowych podróży nie narazić się na nagłe zgaśnięcie świateł w samochodzie? - Wybierajmy sprawdzone produkty, które mają wszelkie potrzebne atesty - mówi Tomasz Supady z firmy Philips.
30 proc. nie spełnia norm
I dodaje: - 30 procent sprzedawanych w naszym kraju żarówek samochodowych nie spełnia podstawowych europejskich wymogów prawnych. A przecież wiemy, że oświetlenie samochodu ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy. Często sugerując się ceną zapominamy o tym, co najważniejsze: o życiu naszym i innych użytkowników drogi.
Halogenowa EcoVision
Dla kierowców, dla których ważne są trwałość i oszczędność, Philips skonstruował żarówkę halogenową EcoVision, która przetrwa zimę bez względu na skoki temperatur, nieszczelność w reflektorze czy nieprawidłowe napięcie. Mają one dwukrotnie wyższą żywotność - nawet do 50 tysięcy kilometrów. Co równie ważne - także prawidłowy rozsył światła, przez co mniej oślepiają innych użytkowników dróg...
Źródło:
Jesienią i zimą zmień płyn do spryskiwaczy, opony i... żarówki - Gazeta Pomorska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?