Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rewolucja w komunikacji w Szczecinie. Nie dojedziesz autobusem do domu? Zadzwoń po busa

Marek Jaszczyński [email protected]
System poprowadzi kierowcę po najbardziej optymalnej trasie, czyli najkrótszej.
System poprowadzi kierowcę po najbardziej optymalnej trasie, czyli najkrótszej. Andrzej Szkocki
Rewolucja w komunikacji: Szczecin jako pierwszy w Polsce wysyła na trasy pozbawione komunikacji miejskiej pojazdy na żądanie.

Niedługo ma być ogłoszony przetarg na obsługę linii, po których będą kursowały busy dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Wstępnie nowy rodzaj komunikacji mógłby poruszać się po Podjuchach i Mierzynie, wykluczono z niego gminę Dobra, ale tu już działa miejska komunikacja.

- Oprogramowanie jest gotowe. Przed ZDiTM przetarg na operatora. Obszar nie jest jeszcze wybrany. Będzie to jeden obszar. Termin przetargu zależny będzie od daty odbioru końcowego całego systemu - wyjaśnia Marta Kwiecień-Zwierzyńska, rzecznik Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego.

Nowinka w komunikacji ma ruszyć najpóźniej w przyszłym roku. Busy będą zabierały pasażerów z obszaru do tej pory nieskomunikowanego autobusami. W skrócie chodzi o zabranie wszystkich chętnych i dowiezienie ich do głównego węzła przesiadkowego.

Jak to wygląda technicznie?

- Pasażer zamawia telefonicznie kurs na centrali ruchu, a dyspozytor wpisuje rezerwację do oprogramowania. Dzięki temu system poprowadzi kierowcę autobusu na zasadzie najwcześniejszego zamówienia po najbardziej optymalnej trasie, czyli najkrótszej - tłumaczy Krzysztof Miler z ZDiTM. - Rezerwacje będą przyjmowane w trakcie przejazdu, ale system będzie przeliczał czy jest możliwość zatrzymania się na przystanku bez straty czasu dla osób już oczekujących. Ewentualnie pojawi się informacja zwrotna do pasażera: "Przykro mi na 7.06 nie da się, najbliższy bus o godz. 7.17 - potwierdź albo anuluj".

Centrala ruchu będzie zbierała wszystkie zamówienia, ale pierwszeństwo będą miały rezerwacje z dnia poprzedniego, a więc trzeba przewidzieć wyjazd na przykład do szkoły czy pracy.

- Nie ma służyć temu, żeby przejechać się trzy przystanki pod inny dom na osiedlu, celem tego projektu jest zmniejszenie liczby prywatnych pojazdów na ulicach - mówi Miler.

Szczecin jest drugim w Polsce miastem, gdzie będą działać busy na telefon, ale pierwszym jeśli chodzi o siatkę nieskomunikowaną, bo krakowskie busy jeżdżą po istniejących trasach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński