Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dziś zamykają Most Długi. Zobacz jak nie utknąć w korku [szczegóły, mapy]

Marek Jaszczyński
Zamknięcie Mostu Długiego spowoduje utrudnienia dla kierowców.
Zamknięcie Mostu Długiego spowoduje utrudnienia dla kierowców. Sebastian Wołosz
Dziś, o godzinie 8 rozpocznie się pięć tygodni utrudnień drogowych w mieście. Urzędnicy apelują o pozostawienie aut i przesiadkę do komunikacji miejskiej.

Pomarańczowa trasa wskazuje Trasę Zamkową, jako dojazd do centrum z prawobrzeża, a zielone strzałki to wyjazd z Kępy Parnickiej i z rejonu portu. Kierowcy będą dokonywać zawrotki pod Estakadą Pomorską i wjeżdżać na TZ.

Władze miasta zachęcają, żeby na czas remontu mostu przesiąść się do pociągów.

- Namawiam do korzystania z komunikacji miejskiej oraz pociągów Przewozów Regionalnych - mówi Mariusz Kądziołka, zastępca prezydenta Szczecina. - Za utrudnienia przepraszam.

Magistrat podpisał porozumienie, dzięki któremu mieszkańcy będą mogli korzystać z oferty Przewozów Regionalnych w ramach biletów komunikacji miejskiej. Unia taryfowa obowiązuje od 21 lutego 2015 do zakończenia remontu Mostu Długiego. W pociągach obowiązywać będzie taryfa jak na linie zwykłe.

Podróżując pociągiem w granicach miasta można wsiąść na stacjach: Szczecin Zdunowo, Szczecin Załom, Szczecin Dąbie, Szczecin Zdroje, Szczecin Podjuchy, Szczecin Port Centralny i w ciągu kilku, kilkunastu minut dojechać do dworca Szczecin Główny to samo w drugą stronę. W pociągach są ważne wszystkie bilety czasowe, bilety kupione przez mobilet, skycash, dobowe i wielodniowe oraz sieciówki.

- Nasze pociągi można rozpoznać po zapowiedziach na dworcu Szczecin Głównym czy Szczecin Dąbie - mówi Andrzej Chańko, dyrektor zachodniopomorskiego oddziału PR. - Na pozostałych stacjach nie ma zapowiedzi, ale pociągi PKP Intercity czy TLK nie zatrzymują się na nich.

Poza tym składy Przewozów Regionalnych są zestawiane z tzw. zespołów trakcyjnych spalinowych bądź elektrycznych, a nie z pojedynczych wagonów.

Image and video hosting by TinyPic

Czy wszyscy wejdą do pociągu?

Uzyskaliśmy zapewnienie, że gdyby pociągi były przeładowane to składy będą powiększone.

- Jesteśmy na to przygotowani, zdaję sobie sprawę, że może dojść do sytuacji, że dojdzie do kolizji na Trasie Zamkowej i wówczas faktycznie będziemy mieć więcej pasażerów. Ale proszę zauważyć, że przejazd autobusów pospiesznych z lewobrzeża na prawobrzeże nie będzie tak utrudniony, bo pojadą przez Most Długi - mówi Andrzej Chańko. - Nie ukrywam, że liczymy na to, że część pasażerów zostanie z nami po zakończeniu prac remontowych.

W przypadku rozpoczęcia podróży pociągiem z biletem czasowym należy go skasować w pociągu w kasowniku albo wpisać datę i godzinę ręcznie na bilecie gdy w pociągu nie ma kasownika. W przypadku gdy skasowany wcześniej w tramwaju lub autobusie bilet jest ciągle ważny, możesz kontynuować podróż pociągiem bez konieczności ponownego kasowania.

Przejazd z Dąbia na Szczecin Główny trwa tylko kwadrans, ze Zdrojów 11 minut, a z Podjuch tylko 8 minut. Z Załomia dojedziemy na Szczecin Główny w 21 minut.

Pasażerom korzystającym z biletów ZDiTM podróżującym pojazdami Przewozów Regionalnych będą przysługiwać te same ulgi co w autobusach i tramwajach kursujących na zlecenie ZDiTM. Nie będą też pobierane opłaty za bagaż, to oznacza, że do pociągu będzie można zabrać na przykład rower.

Autobusy wjadą na torowisko

Zmiany nastąpią także w kursowaniu pojazdów komunikacji miejskiej. "Trójka" pojedzie nie przez Plac Tobrucki, ale przez Nabrzeże Wieleckie skąd skręci w ulicę Wyszyńskiego. W razie zakorkowania ulicy Kolumba autobusy jadące spod dworca a więc 61, 75, 81 i 70 mają wjechać na torowiska.

Zmieni się również trasa autobusu linii 87, które nie dojadą do ul. Owocowej. Od Bramy Portowej w obu kierunkach linia 87 kursować będzie tak jak linia 75, czyli przez ul. Wyszyńskiego i Nabrzeże Wieleckie do pętli przy kładce. Autobusy linii 70 i nocnej 526 jadące od strony dworca pojadą objazdem przez ul. Wyszyńskiego, Tkacką, Grodzką, Sołtysią. Następnie z Trasy Zamkowej zjadą na ul. Jana z Kolna, w kierunku dworca morskiego.

Dlaczego remontują?

Zamknięcie Mostu Długiego wiąże się z modernizacja torowisk na ul. Energetyków, ul. Gdańskiej oraz na pętli Basen Górniczy. W ramach tego zadania trwa wymiana ponad 8 tysięcy metrów toru pojedynczego od Mostu Długiego do Basenu Górniczego. Przebudowywana jest także sieć trakcyjna oraz przystanki, a także pętla autobusowo - tramwajowa na Basenie Górniczym.

- Dzięki inwestycji na ul. Energetyków i Gdańskiej zwiększy się atrakcyjność komunikacji miejskiej pomiędzy prawo a lewobrzeżem Szczecina, poprawi bezpieczeństwo i skróci czas przejazdu - tłumaczy Tomasz Klek z biura prasowego szczecińskiego magistratu. - Przebudowane torowisko na ul. Gdańskiej i Energetyków będzie uzupełnieniem trasy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, które powstaje pomiędzy Basenem Górniczym a ul. Turkusową.

Wartość umowy z firmą Energopol - wykonawcą inwestycji - wynosi 79 775 601, 99 zł. Jednym z etapów tej inwestycji jest remont przyczółków drogowych Mostu Długiego.

Magistrat podkreśla ważność inwestycji.

- Szczecin modernizuje torowiska tramwajowej na niespotykaną dotąd skalę, a także kupuje nowe tramwaje, dzięki czemu jakość naszej komunikacji ciągle wzrasta. W ramach już wykonanych i trwających jeszcze prac, zostanie przebudowanych i wybudowanych łącznie ok. 38 kilometrów torów - mówił Mariusz Kądziołka, zastępca prezydenta Szczecin.

A może rower miejski?

Od 1 marca rusza drugi sezon Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Obok dworca PKS znajduje się stacja Bike_S, kolejna tuż przy Moście Długim. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykorzystać jednoślad jako środek transportu po lewobrzeżnej części miasta. Żeby skorzystać ze SRM trzeba być zalogowanym w systemie.

Rejestracja nie jest skomplikowana, odbywa się na stronie www.bikes-srm.pl. Żeby skorzystać z Bike_S trzeba będzie na początek wpłacić 20 złotych. Ta suma będzie pokrywała wydatki za wypożyczenie roweru. Trzeba jednak pilnować, aby na koncie użytkownika było minimum 10 złotych. Po udanej rejestracji użytkownik otrzymuje swój indywidualny kod pin, który umożliwia mu wypożyczanie i zwracanie roweru.

- W 20 minutach można przejechać około 5 kilometrów - namawia do skorzystania z roweru miejskiego Wojciech Jachim, rzecznik Bike_S. - Bo za pierwsze 20 minut korzystania z roweru miejskiego nie płacimy nic. Teoretycznie pozwala to przejechać za darmo na jednym wypożyczeniu między najdalej oddalonym od siebie stacjami. Na przykład z ulicy Sowińskiego przy budynkach Uniwersytetu pod Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki przy Wałach Chrobrego (3,8 km). Tak samo spod siedziby sejmiku przy ul. Mickiewicza na dworzec Szczecin Główny można zmieścić się w kwadrans (3,2 km).

Ale pamiętajmy nie wszystkie szczecińskie ulice są przyjazne dla miłośników jednośladów.

Nasza "ściąga" - rozkład jazdy pociągów

- Ze stacji Szczecin Dąbie pociągi w kierunku Szczecina Głównego odjeżdżają między godz. 6 a 7 co kilka minut.
To osiem kursów. 6.04 , 6.16, 6.20, 6.34, 6. 40, 6. 45, 6. 51. Następnie między 7 a 8 jest to pięć kursów: 7.09, 7.14, 7. 22, 7..39, 7.50. Te pociągi przejeżdżają przez stację Szczecin Zdroje i Szczecin Port Centralny (na tym przystanku nie zatrzymują się kursy o 7.14 i 7.22).

- Z przystanku Szczecin Załom w kierunku Szczecina Głównego.
Poranne kursy o godz. 7.01 i 7.41.

- Ze stacji Szczecin Podjuchy w kierunku Szczecina Głównego odjeżdża mniej pociągów.
T o kursy o 5.58, 6.34, 7.09, 7.28, 8.04, 9.03.

- W popołudniowym szczycie ze Szczecina Głównego w kierunku Dąbia odjeżdża między godzinami 16 a 17 pięć pociągów.

To kursy 16.15, 16.23 (te kursy zatrzymują się w Zdunowie), 16.28 (do Załomia), 16.40, 16.50. Następne kursy to 17.00 ( Załom) i 17.12 (Zdunowo).

- Ze stacji Szczecin Główny w kierunku stacji Szczecin Podjuchy.
Pociągi odchodzą o godz. 16.02 i 16.42. Miedyz godizną 17 a 18 nie ma kursów w kierunku Gryfina. Następne kursy są o godz. 18.10 i 20.12.

Którędy pojechać, żeby nie trafić na zamknięte ulice? Objazdy i trasy alternatywne

- Pojazdy zmierzające ul. Nabrzeże Wieleckie od strony ul. Jana z Kolna zmuszone będą wykonać manewr skrętu w prawo w ul. Wyszyńskiego w stronę Bramy Portowej. Zamknięte zostanie również tzw. "Ucho Sternickiego". Od strony ul. Kolumba ruch pojazdów ogólnych skierowany zostanie wzdłuż ulic Nowa i Dworcowa - tłumaczy Marcin Charęza, szef zespołu do spraw organizacji ruchu szczecińskiego magistratu.

Na przyczółku mostowym po przeciwnej stronie wyjazd z ul. Celnej wzdłuż ul. Energetyków będzie odbywał się wyłącznie prawo w stronę Mostu Portowego.

Jadący krajową "dziesiątką" zamiast jechać na wprost przez Bramę Portową skręcą w al. Niepodległości, Trasa Zamkowa. - Nastąpi zmiana programu sygnalizacji świetlnej i umożliwienie skrętu w prawo z dwóch pasów ruchu al. Niepodległości w ciąg pl. Żołnierza Polskiego - tłumaczy Charęza.

Z kolei zalecany objazd ul. Nabrzeże Wieleckie będzie poprowadzony poprzez ul. Nową, Dworcową, al. Niepodległości, pl. Żołnierza do ul. Jana z Kolna.

Natomiast osoby, które chciałyby dojechać do Kępy Parnickiej z lewego brzegu muszą po zjechaniu z Trasy Zamkowej, zawrócić pod Estakadą Pomorską, z powrotem wjechać w ul. Gdańska, pokonać Most Portowy nad Parnicą i skierować się w stronę ulic Władysława IV, Bytomską, Bulwar Gdański, Celną.

Wsparciem dla zmotoryzowanych będzie System Zarzadzania Ruchem. Przypomnijmy, że to pięć tablic, które na wycinku mapy miasta pokazują czas przejazdu pomiędzy wskazanymi odcinkami tras a także informują o zatłoczeniu na ulicach. Za pośrednictwem tablic kierowcy otrzymują dwie informacje. Pierwsza mówi o faktycznym czasie przejazdu pomiędzy punktem, w którym znajdują się tablice a punktem docelowym czyli Most Długi, Trasa Zamkowa czy Rondo Uniwersyteckie (w kierunku wjazdu do centrum) oraz autostrady A6 w przypadku wyjazdu z miasta a także pomiędzy punktami kontrolnymi np. pomiędzy Szosą Stargardzką a skrzyżowaniem ul. Struga z Granitową.

Druga informacja dla kierowców za pośrednictwem kolorów mówi o płynności ruchu na danych odcinkach. I tak:
- kolor zielony: informacja o płynnym poruszaniu się odcinkiem trasy;

- kolor żółty: występuje spowolnienie ruchu;
- kolor czerwony: znaczne utrudnienie w ruchu.

Na podstawie tych informacji umieszczonych na tablicach przed skrzyżowaniami kierowca może podjąć decyzję o wyborze najkorzystniejszej dla siebie trasy w oparciu o rzeczywisty czas przejazdu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński