Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czekamy na nową przeprawę przez Odrę. Jak będzie wyglądać Most Kłodny w Szczecinie?

Marek Jaszczyński [email protected]
Jedna z wizji jak mógłby wyglądać Most Kłodny. Zwraca uwagę likwidacja łącznic z Nabrzeża Wieleckiego na Trasę Zamkową. Przyszła przeprawa ma przejąć nie tylko ruch pieszych, ale również pojazdów.
Jedna z wizji jak mógłby wyglądać Most Kłodny. Zwraca uwagę likwidacja łącznic z Nabrzeża Wieleckiego na Trasę Zamkową. Przyszła przeprawa ma przejąć nie tylko ruch pieszych, ale również pojazdów. Maciej Sochanowski
Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na projekt Mostu Kłodnego oraz modernizację układu drogowego.

Zadanie budowy nowej przeprawy przez Odrę jest planowane w ramach poprawy drogowego dostępu do portu w Szczecinie. To będzie II etap inwestycji. Pierwszym etapem była modernizacja ulicy Struga.

- Jest jednym z priorytetowych zadań miasta w nowej perspektywie unijnej - mówi Łukasz Kolasa z biura prasowe Urzędu Miasta Szczecin. - W ramach tej inwestycji powstanie Most Kłodny oraz modernizowany będzie układ dróg na Łasztowni. Szacujemy, że koszt inwestycji wyniesie około 284 mln złotych. W ciągu miesiąca ukaże się przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla tego zadania.

Nowa przeprawa przez Odrę miałaby powstać, tuż obok Trasy Zamkowej. Most Kłodny ma przejąć ruch kołowy oraz umożliwić pieszym i rowerzystom wygodną komunikację między Starym Miastem a Łasztownią.

Informacje o budowie mostu pojawiły się kilka miesięcy temu przy okazji prezentacji dwóch wariantów zmian na ul. Nabrzeże Wieleckie. Pierwszy wariant Biura Planowania Przestrzennego Miasta zakłada zwężenie istniejącej ulicy - Nabrzeża Wieleckiego do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, bez wydzielonego torowiska (min. 15 metrów szerokości).

Takie samo rozwiązanie funkcjonuje na ulicy Krzywoustego. Dzięki temu będzie możliwe zbudowanie kamienic nad rzeką. Szerokość planowanej zabudowy mogłaby wynosić od 40 do 50 metrów. Odległość nowej zabudowy od rzeki miałaby wynieść min. 18 metrów, tyle wystarczy na wykonanie gastronomicznych ogródków (6 metrów) i zachowanie bulwaru spacerowego.

Drugi wariant to również zwężenie ulicy między Mostem Długim a Trasą Zamkową, ale zwężona ulica (około 12 m) miałaby obsługiwać wyłącznie ruch pieszo-rowerowy. Tramwaje miałyby zostać przesunięte między planowane kamienice a Odrę. W tym przypadku odległość od kamienic do Odry miałaby wynieść min. 25 metrów. Pod ogródki miałby zostać zagospodarowany pas o szerokości 7 metrówe, 6 metrów pod torowisko tramwajowe i bulwar spacerowy.

Oba warianty zakładają likwidację łącznic z Trasą Zamkową, za wyjątkiem wjazdowej z ulicy Jana z Kolna. Obecnie Arterią Nadodrzańską (Nabrzeże Wieleckie, ulica Jana z Kolna, ul. Łady) w godzinach szczytu przejeżdża 1500 pojazdów na godzinę w obu kierunkach.

- Szerokość ulicy nie decyduje o przepustowości, ale skrzyżowania - tłumaczy Maciej Sochanowski, inżynier budownictwa drogowego. - A przez skrzyżowanie przy Moście Długim przejedzie w ciągu godziny tylko 1200 aut.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński