Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tragiczne wypadki na krajowej "dziesiątce". Tutaj giną ludzie. Potrzebne są dwa pasy

Grzegorz Drążek
We wczorajszym wypadku zginął kierowca auta osobowego, które zjechało na przeciwny pas. Na tym odcinku drogi krajowej nr 10 nie ma drugiej nitki. Ciągle jest tylko w planach.
We wczorajszym wypadku zginął kierowca auta osobowego, które zjechało na przeciwny pas. Na tym odcinku drogi krajowej nr 10 nie ma drugiej nitki. Ciągle jest tylko w planach. Grzegorz Drążek
wypadku pod Stargardem zginął wczoraj 30-letni mężczyzna. Dziesięć osób zostało rannych. To kolejne tragiczne zdarzenie na obwodnicy, która nie może doczekać się drugiej jezdni.

Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa, czyli odcinek drogi krajowej numer 10, ma dopiero siedem lat, a już w wypadkach zginęło tam osiem osób. Ósma ofiara to 30-letni mieszkaniec Szczecina, żołnierz z jednostki w Stargardzie. Wczoraj rano, około godziny 6, jechał oplem vectrą do pracy. Było z nim czterech kolegów. Na wysokości wiaduktu kierowca stracił kontrolę nad autem.

- Wstępne ustalenia mówią, że samochód osobowy jadący od strony Szczecina nagle zjechał na przeciwny pas ruchu i doszło do czołowego zderzenia z jadącym od Stargardu busem - informuje mł. asp. Łukasz Famulski z Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie.

Tragiczny wypadek pod Stargardem, bus zderzył się z samochodem >>> zobacz WIDEO i ZDJĘCIA

Volkswagenem LT podróżowało dziewięć osób. Jechały nim pielęgniarki do szpitala w Zdunowie. Na miejsce przyleciał śmigłowiec ratunkowy, przyjechały karetki pogotowia, straż pożarna i policja. Kierowca auta osobowego zginął, dziesięć osób zostało rannych. Przetransportowano je do pięciu szpitali, w Stargardzie i Szczecinie.

To kolejny śmiertelny wypadek na tej drodze. Policja podkreśla, że przyczyny są różne.

- W tym przypadku nie była to nadmierna prędkość. Wstępne ustalenia wskazują na to, że auto nie jechało za szybko, ale kierowca mógł przysnąć - mówi asp.szt. Jacek Staniszewski, naczelnik wydziału ruchu drogowego policji w Stargardzie.

Poprzedni tragiczny wypadek był tam rok temu. Wtedy też samochód osobowy (corsa) jadący od strony Szczecina zjechał na przeciwny pas ruchu. 25-letni kierowca zginął. Także był żołnierzem.

Kilkukilometrową obwodnicę Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa oddano do użytku w połowie 2007 roku. Ten odcinek drogi krajowej numer 10 wciąż nie doczekał się drugiej jezdni. Miejsce na nią zostało przygotowane, ale nie powstaje. O budowę drugiej nitki na obwodnicy Kobylanki w specjalnych uchwałach apelowali stargardzcy radni, na razie niczego nie wskórali.

Przedstawiciele GDDKiA nie potrafią wskazać terminu budowy drugiej jezdni. Jest ona ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, ale nie ma jej wśród inwestycji, na które już może być rozpoczęta procedura przetargowa.

- W związku z tym dziś nie można określić terminu realizacji tej inwestycji - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Jeżeli chodzi o przygotowanie, to w lutym tego roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla budowy drugiej jezdni. Poprzednia decyzja z 2007 roku straciła ważność.

Przedstawiciele GDDKiA przyznają, że na drogach dwujezdniowych jest dużo mniejsze ryzyko zderzenia czołowego.

- Jednak należy zwrócić uwagę, iż cała droga krajowa nr 10 na wschód od Stargardu w naszym województwie, jak i większość naszej sieci drogowej, to drogi o przekroju jednojezdniowym - dodaje Grzeszczuk. - Nic nie zwalnia kierowców z przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego.
___________________

Zginęli na obwodnicy

Wrzesień 2008. W wypadku zginął 16-latek, który jechał bez prawa jazdy autem rodziców. Kierowany przez niego fiat punto zjechał na przeciwny pas i czołowo zderzył się z ciężarówką.

Wrzesień 2009. W czołowym zderzeniu forda i ciężarówki zginął 36-letni kierowca auta osobowego, które zjechało na przeciwny pas.

Listopad 2010. Stargardzianie, w wieku 23 i 28 lat, zginęli w czołowym zderzeniu volkswagena passata i opla omegi. Jechali volkswagenem. Ich samochód zjechał na przeciwny pas ruchu.

Marzec 2012. Mieszkańcy Stargardu, w wieku 57 i 28 lat, zginęli w czołowym zderzeniu audi A8 i dostawczego nissana. Audi kierowane przez młodszego z mężczyzn zjechało ze swojego pasa ruchu.

Maj 2013. Opel corsa zjechał na przeciwny pas i uderzył najpierw w naczepę ciężarówki, a następnie w citroena xantię. 25-letni kierowca corsy zginął.

Lipiec 2014. W czołowym zderzeniu opla vectry i busa zginął 30- letni kierowca samochodu osobowego. Jego auto zjechało na przeciwny pas ruchu.

___________________

Potrzebna druga jezdnia

Nie ulega wątpliwości, że jest potrzebna druga nitka na tej obwodnicy, która zdecydowanie poprawiłaby bezpieczeństwo. My też czekamy na nią z utęsknieniem. Wtorkowy wypadek był bardzo poważny i szczęście w nieszczęściu, że nikt więcej nie zginął. Gdyby była druga nitka, nie byłoby zderzenia samochodów i może nikt by nie zginął.

asp. szt. Jacek Staniszewski naczelnik wydziału ruchu drogowego Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński