Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa, czyli odcinek drogi krajowej numer 10, ma dopiero siedem lat, a już w wypadkach zginęło tam osiem osób. Ósma ofiara to 30-letni mieszkaniec Szczecina, żołnierz z jednostki w Stargardzie. Wczoraj rano, około godziny 6, jechał oplem vectrą do pracy. Było z nim czterech kolegów. Na wysokości wiaduktu kierowca stracił kontrolę nad autem.
- Wstępne ustalenia mówią, że samochód osobowy jadący od strony Szczecina nagle zjechał na przeciwny pas ruchu i doszło do czołowego zderzenia z jadącym od Stargardu busem - informuje mł. asp. Łukasz Famulski z Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie.
Tragiczny wypadek pod Stargardem, bus zderzył się z samochodem >>> zobacz WIDEO i ZDJĘCIA
Volkswagenem LT podróżowało dziewięć osób. Jechały nim pielęgniarki do szpitala w Zdunowie. Na miejsce przyleciał śmigłowiec ratunkowy, przyjechały karetki pogotowia, straż pożarna i policja. Kierowca auta osobowego zginął, dziesięć osób zostało rannych. Przetransportowano je do pięciu szpitali, w Stargardzie i Szczecinie.
To kolejny śmiertelny wypadek na tej drodze. Policja podkreśla, że przyczyny są różne.
- W tym przypadku nie była to nadmierna prędkość. Wstępne ustalenia wskazują na to, że auto nie jechało za szybko, ale kierowca mógł przysnąć - mówi asp.szt. Jacek Staniszewski, naczelnik wydziału ruchu drogowego policji w Stargardzie.
Poprzedni tragiczny wypadek był tam rok temu. Wtedy też samochód osobowy (corsa) jadący od strony Szczecina zjechał na przeciwny pas ruchu. 25-letni kierowca zginął. Także był żołnierzem.
Kilkukilometrową obwodnicę Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa oddano do użytku w połowie 2007 roku. Ten odcinek drogi krajowej numer 10 wciąż nie doczekał się drugiej jezdni. Miejsce na nią zostało przygotowane, ale nie powstaje. O budowę drugiej nitki na obwodnicy Kobylanki w specjalnych uchwałach apelowali stargardzcy radni, na razie niczego nie wskórali.
Przedstawiciele GDDKiA nie potrafią wskazać terminu budowy drugiej jezdni. Jest ona ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, ale nie ma jej wśród inwestycji, na które już może być rozpoczęta procedura przetargowa.
- W związku z tym dziś nie można określić terminu realizacji tej inwestycji - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Jeżeli chodzi o przygotowanie, to w lutym tego roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla budowy drugiej jezdni. Poprzednia decyzja z 2007 roku straciła ważność.
Przedstawiciele GDDKiA przyznają, że na drogach dwujezdniowych jest dużo mniejsze ryzyko zderzenia czołowego.
- Jednak należy zwrócić uwagę, iż cała droga krajowa nr 10 na wschód od Stargardu w naszym województwie, jak i większość naszej sieci drogowej, to drogi o przekroju jednojezdniowym - dodaje Grzeszczuk. - Nic nie zwalnia kierowców z przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego.
___________________
Zginęli na obwodnicy
Wrzesień 2008. W wypadku zginął 16-latek, który jechał bez prawa jazdy autem rodziców. Kierowany przez niego fiat punto zjechał na przeciwny pas i czołowo zderzył się z ciężarówką.
Wrzesień 2009. W czołowym zderzeniu forda i ciężarówki zginął 36-letni kierowca auta osobowego, które zjechało na przeciwny pas.
Listopad 2010. Stargardzianie, w wieku 23 i 28 lat, zginęli w czołowym zderzeniu volkswagena passata i opla omegi. Jechali volkswagenem. Ich samochód zjechał na przeciwny pas ruchu.
Marzec 2012. Mieszkańcy Stargardu, w wieku 57 i 28 lat, zginęli w czołowym zderzeniu audi A8 i dostawczego nissana. Audi kierowane przez młodszego z mężczyzn zjechało ze swojego pasa ruchu.
Maj 2013. Opel corsa zjechał na przeciwny pas i uderzył najpierw w naczepę ciężarówki, a następnie w citroena xantię. 25-letni kierowca corsy zginął.
Lipiec 2014. W czołowym zderzeniu opla vectry i busa zginął 30- letni kierowca samochodu osobowego. Jego auto zjechało na przeciwny pas ruchu.
___________________
Potrzebna druga jezdnia
Nie ulega wątpliwości, że jest potrzebna druga nitka na tej obwodnicy, która zdecydowanie poprawiłaby bezpieczeństwo. My też czekamy na nią z utęsknieniem. Wtorkowy wypadek był bardzo poważny i szczęście w nieszczęściu, że nikt więcej nie zginął. Gdyby była druga nitka, nie byłoby zderzenia samochodów i może nikt by nie zginął.
asp. szt. Jacek Staniszewski naczelnik wydziału ruchu drogowego Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?