We wtorek prezydent Szczecina spotkał się z mieszkańcami. Miejsce: sala sesyjna rady miasta przy ul. Armii Krajowej 1. Na sali naliczyliśmy prawie pięćdziesiąt osób. W większości to radni osiedlowi, zawsze zainteresowani planami rozwoju miasta. Była też grupa młodzieży związana ze stowarzyszeniem Rowerowy Szczecin, dwoje radnych Szczecina (Jolana Balicka i Marek Kolbowicz) oraz urzędnicy. Przez godzinę Piotr Krzystek prezentował ambitny program Szczecin 2020.
- To lista inwestycji, które chcielibyśmy przeprowadzić, aby Szczecin się rozwijał. Bardzo zależy nam na państwa sugestiach, propozycjach - zachęcał mieszkańców do dyskusji.
Czas ku temu jest dobry, bo na lata 2014-2020 nasz region dostał z Unii Europejskiej prawie 7 miliardów złotych. Ile dostanie Szczecin - nie wiadomo. To będzie zależało od tego jak dobrze urzędnicy przygotują wnioski o wsparcie i ile pieniędzy będziemy mieli w ramach wkładu własnego.
Rowerem! Ale gdzie?
Podczas wtorkowego spotkania dużo pytań dotyczyło tras rowerowych.
- Teraz jest tak, że dojazd rowerem do i z Dworca Głównego jest bardzo trudny. Nie ma żadnej dobrej ścieżki. A przecież to powinien być standard. Czy miasto coś w tej sprawie zrobi - pytał Aleksander Nieczajew, społecznik.
- Proponuje pan metropolitalny system ścieżek rowerowych. Brzmi fantastycznie, ale co to takiego? Przecież każdy rowerzysta wie, że najlepsza trasa ma pięć, sześć kilometrów. A słowo metropolitalny wskazuje, że będziemy mieć jakieś dłuższe połączenia. Czy to ma sens? Z Goleniowa do Szczecina mało kto jeździ rowerem - pytał przedstawiciel Rowerowego Szczecina.
- Miasto powinno stawiać na transport ekologiczny: rowerowy i pieszy - radził kolejny miłośnik jednośladów.
Zdaniem prezydenta Krzystka nie ma problemu, aby w kierunku Dworca Głównego zrobić ścieżkę dla rowerów.
- Ale musimy czekać co PKP zrobi z przebudową dworca - odpowiadał.
Zapomniane dzielnice
Kilkoro szczecinian interesowała sprawa lepszego połączenia Załomia i osiedla Kasztanowego ze Szczecinem, rozruszania starej fabryki. Chcieliby przedłużenia linii C do zakładów drobiarskich.
- W tym zakładzie pracuje 1,5 tysiąca osób. Według naszych obliczeń, przedłużenie linii dałoby zysk 720 tys. zł dla zarządu dróg.
- Skąd ma pan takie obliczenia. Nie ma miasta w Polsce, w którym komunikacja miejska byłaby rentowna. A co do fabryki w Załomiu, to ma już właściciela, a miasto nie może prowadzić działalności gospodarczej - mówił prezydent.
Zapowiedział, że planuje kolejne konsultacje z mieszkańcami. A jak wygląda projekt?
Szczecin 2020
Projekt inwestycji na kolejne sześć lat opiera się na czterech filarach: praca, edukacja, otoczenie i współdecydowanie.
PRACA
Najważniejsze inwestycje: - "12,5 metra do Szczecina" - wsparcie dla realizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie programu pogłębienia toru wodnego do parametru 12,5 m, który umożliwi rozwój Zespołu Portów Szczecin- Świnoujście.
- "Węzeł Łasztownia nowy wjazd do portu" - przebudowa układu komunikacyjnego, dojazdu do portu w Szczecinie od Basenu Górniczego do Mostu Długiego wraz z budową układu drogowego Łasztowni, obejmującego budowę nowego mostu Kłodnego i dojazdu bezpośredniego do bram portu.
- Morska Strefa Przemysłowa - wsparcie przedsiębiorców związanych z branżą morską w zagospodarowaniu terenów postoczniowych.
- "Strefa Północ" - wsparcie w zagospodarowaniu poprzemysłowych terenów na północy Szczecina.
- "Park Dąbie" - utworzenie strefy przedsiębiorczości Lotnisko Dąbie dla małych i średnich firm.
EDUKACJA
Najważniejsze inwestycje: wprowadzenie w wybranych gimnazjach i szkołach średnich programu edukacji przedmiotów ścisłych, dalsze poszerzanie systemu kształcenia dwujęzycznego na każdym poziomie edukacji, kontynuacja i rozwijanie programu współpraca z uczelniami wyższymi, program stypendialny, akcje promocyjne, nagrody za prace dyplomowe, magisterskie i doktorskie, system internatów i burs, budowa hali specjalistycznej przy Zespole Szkół Sportowych, przebudowa Państwowej Szkoły Muzycznej I st., rozbudowa Szkoły Podstawowej nr 59.
OTOCZENIE
Najważniejsze inwestycje:
- modernizacja Autostrady Poznańskiej wraz z budową ronda w Podjuchach i dwóch kolejnych przepraw mostowych,
- budowa kolejnego odcinka obwodnicy śródmiejskiej od ul. Arkońskiej do ul. Mickiewicza,
- budowa Trasy Północnej od ul. Łącznej do Szosy Polskiej,
- przebudowa ul. Spacerowej, od ul. Arkońskiej do ul. Wojska Polskiego,
- przebudowa ul. Warcisława, od ul. Kołłątaja do ul. Przyjaciół Żołnierza,
- przebudowa ul. Kolumba, od Dworca Głównego do ul. Zapadłej,
- przebudowa ul. Sosabowskiego do Wojska Polskiego,
- budowa linii tramwajowej na ul. Spacerowej, od ul. Arkońskiej do Wojska Polskiego i dalej do hali widowiskowo- sportowej,
- budowa linii tramwajowej Gumieńce - Mierzyn,
- budowa II etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju od pętli Turkusowa do Kijewa,
- modernizacja istniejących linii tramwajowych, m.in. ul. Powstańców Wielkopolskich, pętla Pomorzany, Kolumba, plac Rodła, ul. Wyzwolenia, plac Zwycięstwa, pętla Niebuszewo, Zajezdnia Golęcin,
- zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego i częściowo niskopodłogowego (40 sztuk),
- zakup 100 ekologicznych autobusów,
- modernizacja węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej, ul. Kołłątaja, plac Rodła, Podjuchy, Żołnierska, Gocław, - Kolei Metropolitalna
- wsparcie Samorządu Województwa w realizacji projektu poprzez przygotowanie węzłów przesiadkowych na terenie Szczecina,
- system parkingowy, planowane lokalizacje: przystanek SST na lotnisku Dąbie, na Basenie Górniczym, przy pętli Turkusowa, na pętli Głębokie,
- metropolitalny system rowerowy,
- programy zdrowotne dla dzieci i seniorów,
- budowa żłobka miejskiego,
- powołanie Szczecińskiego Centrum Seniora,
- zwiększenie ilości miejsc w Domach Pomocy Społecznej,
- bulwary - kontynuowanie przebudowy i modernizacji szczecińskich bulwarów nabrzeży Wałów Chrobrego, Wyspy Grodzkiej i Łasztowni,
- kąpieliska - modernizowanie szczecińskich kąpielisk otwartych: Dąbie, Głębokie, Dziewoklicz,
- modernizacja stadionu Pogoni
- budowa kąpieliska Gontynka, Arkonka.
WSPÓŁDECYDOWANIE
To ma być szereg działań, które mają wciągnąć mieszkańców w decydowanie o przyszłości miasta, np. budżet obywatelski, konsultacje społeczne.
- Program Szczecin 2020 obejmuje wiele aspektów funkcjonowania naszego miasta, odnosząc się do inwestycji tych wielkich, ogólnomiejskich, jak i tych małych o znaczeniu lokalnym, tak ważnych dla naszego najbliższego otoczenia i sąsiedztwa, a kończąc na programach skierowanych do poszczególnych grup społecznych czy środowisk - tłumaczy prezydent Piotr Krzystek.
Ostateczna lista inwestycji ma być znana za kilka miesięcy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?