Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rower miejski w Szczecinie: Terminy, ceny, proponowane lokalizacje stacji [sonda]

Marek Jaszczyński, [email protected]
Przetarg na uruchomienie szczecińskiego roweru miejskiego będzie ogłoszony na początku przyszłego roku. Pierwsza przejażdżka miałaby się odbyć najpóźniej w latem 2014 roku. "Głos Szczecina" pierwszy postulował o wprowadzenie takiego systemu w naszym mieście. Bo jak widać na zdjęciu, miłośników jednośladu u nas nie brakuje.
Przetarg na uruchomienie szczecińskiego roweru miejskiego będzie ogłoszony na początku przyszłego roku. Pierwsza przejażdżka miałaby się odbyć najpóźniej w latem 2014 roku. "Głos Szczecina" pierwszy postulował o wprowadzenie takiego systemu w naszym mieście. Bo jak widać na zdjęciu, miłośników jednośladu u nas nie brakuje. Sebastian Wołosz
Najpóźniej w lipcu przyszłego roku będzie uruchomiony miejski system wypożyczalni jednośladów. Na początek stacje miałyby się pojawić tylko na lewobrzeżu.

W tym tygodniu odbyło się jedno z serii spotkań zespołu konsultacyjnego dotyczącego uruchomienia systemu. Wzięli w nim udział nie tylko urzędnicy, ale również przedstawiciele organizacji społecznych, a także autorzy koncepcji uruchomienia systemu roweru miejskiego w ramach budżetu obywatelskiego. Ze strony miasta zadaniem uruchomienia systemu została obarczona spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne.

- Chcemy przeprowadzić końcowe konsultacje jak najszybciej, żeby wypracować dokumentację do rozpoczęcia procedury przetargowej - mówi Andrzej Gajda, prezes NiOL. - Ten sam zespół pracował nad koncepcją roweru miejskiego i podał lokalizacje stacji, minimalną wielkość, aby system prawidłowo zafunkcjonował. Teraz konsultujemy obszary dotyczące funkcjonalności, na bazie doświadczeń innych miast.

Idea jest taka, żeby NiOL z wypracowanych nadwyżek, sfinansował projekt, tak, by nie był realizowany w formie proponowanej w budżecie obywatelskim, tylko, żeby był zgodny z wypracowaną koncepcją. Projekt obywatelski jest zbyt mały, kiedy stacji jest za mało to nie ma wypożyczeń. Dlatego dla Szczecina optymalna jest liczba 33 stacji na lewobrzeżu z użyciem 338 rowerów. Przewiduje się uruchomienie ośmiu stacji na prawobrzeżu, ale nie w pierwszym etapie.

- Pierwszy etap to wypożyczalnie na lewobrzeżu. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w przyszłości na prawobrzeżu także działał rower miejski - dodaje Andrzej Gajda.

Spółka chce tak przygotować zamówienie, żeby zlecić dostawę i uruchomienie infrastruktury oferentowi. Po pewnym czasie obowiązki ma przejąć NiOL.

Ile by to kosztowało? Gdyby zlecić kompleksową obsługę firmie zewnętrznej, w ciągu czterech sezonów to koszt prowadzenia wyniósłby około 5 milionów złotych.

- Przy trybie przejęcia obowiązków i eksploatacji przez NiOL, to początkowy koszt mieściłby się w granicach około 3 mln zł. Potem spółka przejęłaby zadanie na siebie i sądzę, że po niższych kosztach - mówi prezes Gajda. - Jesteśmy w stanie wykorzystać doświadczenie załogi w prowadzeniu systemu o podobnym charakterze. Chodzi mi o opłaty za parkowanie. W 2007 roku, kiedy ruszała Strefa Płatnego Parkowania, przez jakiś czas za jej prowadzenie odpowiadała zewnętrzna firma, a później miasto przejęło obowiązki.

Wiadomo, że rower miejski nie generuje zysków. Tego typu działalność jest zwykle dofinansowywana z budżetu miast, które je prowadzą.

- Mamy taką ambicję, że dzięki temu, że będziemy sami prowadzić system, uda nam się zmniejszyć koszty i finansować działalność roweru miejskiego z przychodów - mówi przedstawiciel spółki.

Pojawił się także pomysł zainteresowania systemem roweru miejskiego innych podmiotów, takich jak galerie handlowe, sklepy, uczelnie. Ona miałyby pomóc w uruchomieniu stacji sponsorskich.

Gdzie powinna stanąć stacja roweru miejskiego? Napisz w komentarzu lub na adres:

Na czym polega rower miejski?

Każdy mieszkaniec, który chce korzystać z rowerów miejskich musi wcześniej zarejestrować się na stronie internetowej. Rejestracja nie jest skomplikowana i trwa dosłownie dwie minuty - należy wpisać swoje dane, adres mailowy, wybrać preferowaną formę opłaty za korzystanie z rowerów (przelew lub karta kredytowa) i dokonać tzw. opłaty inicjalnej.

Wysokość tej kwoty jest ściśle określona dla użytkowników każdego z systemów, np. w Warszawie - 10 zł, we Wrocławiu - 1 zł. Po udanej rejestracji użytkownik otrzymuje swój indywidualny kod pin, który umożliwia mu wypożyczanie i zwracanie roweru. Użytkownicy wszystkich systemów Nextbike za pierwsze 20 minut jazdy nic nie płacą.

We Wrocławiu działa aplikacja "Rowery miejskie - Wrocław" na smartfony, dzięki której można sprawdzić liczbę rowerów i stanowisk na wszystkich stacjach rowerów miejskich w mieście.

Proponowana lokalizacja stacji:

Lewobrzeże: Plac Grunwaldzki, ul. Jagiellońska - Deptak, ul. Bogusława, Plac Szarych Szeregów, Urząd Miasta Szczecina, Floating Arena, Plac Rodła, Plac Zgody, Plac Żołnierza Polskiego, Plac Orła Białego, Brama Portowa, Książnica Pomorska, Muzeum Zamku Książąt Pomorskich, Muzeum Narodowe, Most Długi/Mała Odrzańska, Dworzec Główny PKP - Górna, Dworzec Główny PKP - Dolna, Uniwersytet - ul. Gen. J. Sowińskiego, Akademiki - Ku Słońcu/Boh. Warszawy, Biblioteka Główna PS, Plac Kościuszki, ZUT - ul. 26 Kwietnia, Bohaterów Warszawy, Sejmik - ul. Mickiewicza, Uniwersytet - ul. Twardowskiego, ul. Piotra Skargi, Rondo Giedroycia, Dom Marynarza, Kino Helios - ul. Krzywoustego, Cmentarz Komunalny, Dom Studencki ARKONA, Park Technologiczny, ul. Słowackiego, Uniwersytet - ul. Cukrowa

Prawobrzeże: PKP Dąbie, Pętla Autobusowa - Niedżwiedzia, Pętla Autobusowa - Os. Bukowe, Pętla Autobusowa - Os. Słoneczne, Urząd Miasta Szczecin Filia - ul. Jasna, Pętla Autobusowa - Podjuchy, PKP - Zdroje, Rondo Ułanów Podolskich

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński