Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe rodzaje biletów komunikacji miejskiej w Szczecinie?

Marek Jaszczyński [email protected]
Skoro nie można wprowadzić darmowej komunikacji miejskiej to może warto zastanowić się nad wprowadzeniem nowych rodzajów biletów?
Skoro nie można wprowadzić darmowej komunikacji miejskiej to może warto zastanowić się nad wprowadzeniem nowych rodzajów biletów?
Pomysł na darmową komunikację miejską dla kierowców w Szczecinie trafił na sesję rady miasta. Na naszych łamach trwa także dyskusja nad biletami dla komunikacji miejskiej.

Od końca maja tego roku autobusy komunikacji miejskiej w Nysie wożą za darmo kierowców, którzy zrezygnują z poruszania się po mieście samochodami. By skorzystać z darmowej komunikacji miejskiej, trzeba mieć przy sobie swoje prawo jazdy kategorii B oraz ważny dowód rejestracyjny samochodu.

Na terenie miasta i gminy Nysa kursuje pięć linii autobusowych. Władze miasta tłumaczą, że z ulic znikną korki, a mieszkańcom będzie lepiej, bo będzie mniejszy hałas i mniej spalin. Z oferty mogą także skorzystać przyjezdni.

- Przy cenach paliw, które ciągle idą w górę to może być atrakcyjne - tłumaczy Artur Pieczarka, rzecznik nyskiego magistratu. - Szczególnie dla osób, które dojeżdżają z okolicznych sołectw do Nysy. Cała gmina liczy około 58 tysięcy mieszkańców. Po kwartale sprawdzimy, czy pomysł chwycił i czy warto go kontynuować.

Rajcy mówili o tym
Pomysł z Nysy był także przedstawiony na jednych z sesji rady miasta Szczecina.

- Założenia polityki zrównoważonego transportu przewidują podniesienie rangi i dowartościowanie transportu zbiorowego, rowerowego i pieszego kosztem transportu indywidualnego - mówi Marek Duklanowski, radny PiS, który zgłosił interpelację dotyczącą bezpłatnych przejazdów komunikacją. - Wydaje się, że rozwiązanie przyjęte w Nysie w sposób bezpośredni sprzyja tej polityce.

Radny pytał, czy w Szczecinie brane już było pod uwagę i opracowywane podobne rozwiązanie? Jaki byłby ewentualnie dodatkowy koszt poniesiony przez gminę z tego tytułu? Czy można przedstawić jakąś estymację zmniejszenia liczby samochodów na szczecińskich ulicach wskutek takiego rozwiązania? Czy można byłoby, chociaż na okres próbny, wprowadzić podobne rozwiązanie w Szczecinie, choćby po to, by ocenić bilans korzyści i strat, finansowych i niefinansowych, przy tego typu rozwiązaniu?

Brakuje danych do obliczeń
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego nie brał pod uwagę i nie opracowywał podobnych rozwiązań jakie wprowadziło miasto Nysa.

- Wyliczenie ewentualnych kosztów poniesionych przez Szczecin z tego tytułu nie jest obecnie możliwe ze względu na brak danych dotyczących wykorzystania przez osoby posiadające prawo jazdy konkretnych środków transportu, a także ich preferencji dotyczących wyboru środka transportu - odpowiada Mariusz Kądziołka, zastępca prezydenta Szczecina.

Ale podobne pomysły są w rękach radnych. - ZDiTM nie może wprowadzić żadnym zarządzeniem jakichkolwiek przepisów na zasadzie okresu próbnego, ponieważ wszystkie przepisy dotyczące cen i opłat za usługi przewozowe pojazdami lokalnego transportu zbiorowego, organizowanego przez Szczecin Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wprowadzane są uchwałą Rady Miasta - wyjaśnia prezydent Kądziołka.
Bilet imprezowy czy prosta taryfa?

Na naszych łamach rozpoczęliśmy dyskusję nad tym, czy wprowadzenie nowych rodzajów biletów zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej kolejnych osób. Inne miasta, chcąc zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, uatrakcyjniają taryfę przewozową.

Nie chodzi tylko o bilety czasowe, czy przystankowe. W Trójmieście pojawiły się tzw. "imprezowe bilety", czyli oferta wprowadzona dla osób wybierających się na niektóre koncerty i inne wydarzenia kulturalne oraz dla kibiców zdążający na mecz.

Legitymując się biletem na imprezę ci pasażerowie będą mogli dojechać tam i wrócić za darmo komunikacją miejską. Nowy bilet wprowadza Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej w porozumieniu z trójmiejskimi przewoźnikami. Drugi przykład to Tychy na Śląsku, tamtejszy Miejski Zakład Komunikacji zdecydował się na eksperyment i wprowadził specjalną promocję obowiązującą w soboty, niedziele i święta.

Każdy kto w tych dniach kupił jednorazowy bilet normalny do 90 minut (cena 4,40 zł) lub bilet dobowy (11 zł) mógł zabrać ze sobą dodatkową osobę, niekoniecznie spokrewnioną. Jednocześnie wprowadzono też specjalną taryfę dla rodziców i dziadków, posiadaczy biletów okresowych (normalnych bez zniżek), którzy mogli zabrać ze sobą za darmo dzieci lub wnuki w wieku do 16 lat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński