Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Znamy nowy rozkład jazdy, mniej pociągów denerwuje pasażerów

Marek Jaszczyński
Mniej pociągów do Stargardu Szczecińskiego, Kostrzyna i Koszalina. W zamian będzie bezpośrednie połączenie Szczecina z Piłą.

- My tylko realizujemy usługę zamówioną przez Urząd Marszałkowski - tłumaczył cięcia w nowym rozkładzie jazdy Andrzej Tomaszewski, dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych spółki Przewozy Regionalne. - Cały czas trwają negocjacje odnośnie przewozów, ale jestem dobrej myśli.

Tymczasem pasażerowie nie są już tak optymistycznie nastawieni.

- Słyszałam o tym, że wypadną pociągi, z roku na rok jest ich mniej - przyznaje Krystyna Godlewska, którą spotkaliśmy na dworcu. - A przecież ludzie muszą dojechać do pracy czy po naukę. Wiem, bo widzę jak dużo osób dojeżdża z Choszczna do Szczecina.

- Co dwa tygodnie jeżdżę na trasie Szczecin - Chojna, w składach jest sporo pasażerów, a więc lokalne połączenia są potrzebne - komentuje nowy rozkład Agata Pławska, pasażerka z Grzybna.

Według obliczeń Wydział Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego podaje, że łączne ograniczenie sięga 8 procent.

Jedyną linią kolejową, na której nastąpiło całkowite zawieszenie połączenia kolejowego jest linia nr 418 Sławno - Darłowo, jednak jak dowiedzieliśmy się "Przewozy Regionalne" są w stanie uruchomić tu przejazdy w ciągu dwóch tygodni.

Cięcia obejmą odwołanie pojedynczych pociągów na liniach o dużym natężeniu ruchu pociągów, odwołanie ich nie wpłynie znacząco na dostępność połączeń kolejowych np. Szczecin Główny - Stargard Szcz. (odj. 21.35), Szczecin Główny - Kostrzyn (odj. 10.32), Kołobrzeg - Koszalin (odj. 5.15). Pociągi, które codziennie jeżdżą na odcinku Wysoka Kamieńska- Kamień Pomorski zostaną ograniczone do dni świątecznych bądź kursowania w okresie letnim.

- Należy zastrzec przy tym, że w szczególnych przypadkach, w trakcie funkcjonowania omawianego rozkładu jazdy, będzie możliwość wprowadzenia zmian w najbliższym możliwie ustawowym terminie, o ile będą one uzasadnione określonymi warunkami ekonomiczno-społecznymi - tłumaczy Maria Markiewicz z Biura Informacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Jako powód cięć w rozkładzie samorząd województwa podaje rosnące z roku na rok obciążenia budżetu województwa z tytułu konieczności pokrycia kosztów deficytu wykazywanego przez przewoźnika. Dla przykładu w roku 2010 dofinansowanie to wyniosło 68,8 mln zł, w roku 2011 już 74,9 mln zł.

"Przewozy Regionalne" także mówią o wzroście wydatków.

- Cena paliwa trakcyjnego poszła w górę o 15 procent - tłumaczy dyrektor Andrzej Tomaszewski. - Według naszych szacunków cena za okresowe naprawy składów poszły w górę o 70 procent.

Na osłodę w nowym rozkładzie pojawią się nowe połączenia m. in. Szczecin - Wałcz - Piła (od czerwca 2012 roku), wakacyjne połączenie Koszalina z Poznaniem oraz Szczecina Głównego ze Szczecinkiem, niedzielne połączenie (kurs przyspieszony) z Kostrzyna (wyjazd o godz. 18.40) do Szczecina Głównego. Spółka zaprasza także do korzystania z nowego pociągu Interregio na trasie Lublin - Kołobrzeg.

Nowością, która pojawi się wraz z nowym rozkładem jazdy będzie smsowy system powiadamiania pasażerów o utrudnieniach w ruchu pociągów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński