Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pełnosprawni uczą się, jak to być niepełnosprawnym

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Osoby pełnosprawne wykonują ćwiczenia oparte na funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych
Osoby pełnosprawne wykonują ćwiczenia oparte na funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych
„Niepełnosprawny czy Sprawny?” to jedyny w województwie zachodniopomorskim projekt zakładający organizację cyklu warsztatów z uczniami szkół podstawowych przez niepełnosprawnych uczniów SOSW Nr 1 dla Dzieci Niepełnosprawnych Ruchowo w Policach.

Głównym założeniem programu jest integracja osób niepełnosprawnych z osobami sprawnymi, oraz wzbogacenie wiedzy na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych poprzez bezpośredni kontakt.

Inicjatorami oraz głównymi autorami projektu są nauczyciele SOSW nr 1 dla Dzieci Niepełnosprawnych Ruchowo w Policach: Agnieszka Chabasińska i Maciej Gapys oraz niepełnosprawni uczniowie placówki, którzy odpowiadają na pytania, jak wygląda życie osoby niepełnosprawnej, jakie bariery napotykają w codziennym życiu, a jakie radości, jakie są ich realne potrzeby, czy oczekują pomocy i jeśli tak, to jakiej?

- Projekt „Niepełnosprawny czy Sprawny?” wystartował we wrześniu 2017 roku. Nauczyciele wraz uczniami przygotowywali w tym czasie koncepcje, scenariusze zajęć, projekt graficzny notesu zawierającego ilustrowany savour vivre wobec osób niepełnosprawnych - mówi Agnieszka Chabasińska. - Od stycznia 2018 roku uczniowie wraz z opiekunami przeprowadzają spotkania w Szkole Podstawowej Nr 8 w Policach. Podczas zajęć uczniowie pełnosprawni zapoznają się z pojęciem niepełnosprawności, jej rodzajami oraz potrzebami osób niepełnosprawnych. Warsztaty składają się z dwóch części - teoretycznej, podczas której uczniowie SOSW nr 1 wraz z opiekunami przybliżają tematykę niepełnosprawności. Druga część obejmuje działania praktyczne. Osoby pełnosprawne wykonują ćwiczenia oparte na rzeczywistym funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych tj. poruszanie się i pokonywanie przeszkód na wózku inwalidzkim, o kulach czy też z laską osoby niewidomej.

W Polsce żyje ponad 
7 milionów niepełnosprawnych

Niepełnosprawność to jeden z najważniejszych problemów współczesnego świata. Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia, co siódmy człowiek na świecie walczy z codziennymi przeciwnościami, które wynikają z różnego rodzaju schorzeń. Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych zwraca uwagę na problemy dużej grupy społecznej. Kogo możemy nazwać osobą niepełnosprawną? Nie istnieje jedna, powszechnie uznana definicja. Ta, stosowana przez WHO przyjmuje, że do osób niepełnosprawnych zaliczają się osoby z długotrwałą obniżoną sprawnością fizyczną, umysłową, intelektualną lub sensoryczną, która może ograniczać uczestnictwo w życiu społecznym.

Według szacunków Eurostatu w Polsce żyje obecnie około 7,7 milionów osób niepełnosprawnych. To ogólna liczba ludzi, deklarujących, że problemy zdrowotne utrudniają im wykonywanie codziennych czynności. Do głównych przyczyn niepełnosprawności w Polsce należą schorzenia narządów ruchu (54 procent) układu krążenia (44 procent), uszkodzenia narządu wzroku (32 procent) oraz neurologiczne (30 procent).

Dla osób niepełnosprawnych codzienne problemy zaczynają się już w momencie przekroczenia progu domu. Bariery architektoniczne należą wciąż do jednych z ważniejszych tematów poruszanych podczas obchodów Światowego Dnia Osób Niepełnosprawnych.

Uczniowie pełnosprawni zapoznają się z pojęciem niepełnosprawności, jej rodzajami oraz potrzebami osób niepełnosprawnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Pełnosprawni uczą się, jak to być niepełnosprawnym - Plus Głos Szczeciński

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński