Upały jeszcze się na dobre nie zaczęły, a już dały się we znaki. 30 kwietnia pod wpływem ciepła doszło do wygięcia się szyny na ulicy Wyszyńskiego. W zatorze stanęły tramwaje linii 2, 6, 7 i 8. Przerwa w ruchu wynosiła godzinę. Do wybrzuszenia szyny doszło też na ulicy Mickiewicza.
To powtórka z ubiegłego roku. 8 czerwca 2023 roku - z powodu wysokiej temperatury - doszło do poważnej usterki torowiska na ulicy Wyszyńskiego w Szczecinie. Jeszcze wcześniej: 20 kwietnia 2018 roku i w marcu 2021 roku pęknięta szyna spowodowała zatory na moście Długim. W ubiegłym roku jeden z mieszkańców złożył skargę na prezydenta Szczecina. Twierdził, że na przestrzeniach narażonych na silne nasłonecznienie dochodzi do kumulacji ogromnych ilości energii cieplnej, której beton asfalt i szyny nie są w stanie wypromieniować i oddać do otoczenia. W konsekwencji nagrzewają się do blisko 100 stopni Celsjusza i w wyniku rozszerzalności cieplnej stali szyny ulegają wydłużeniu, a następnie wyboczeniu. Radni podczas głosowania uznali skargę mieszkańca za bezzasadną.
Przyczyną wyboczeń torów są duże siły ściskające w tokach szynowych spowodowane przyrostem temperatury ponad tzw. temperaturę neutralną, czyli temperaturę, w której szyny wolne od naprężeń są połączone ze sobą i z podkładami. Z tego powodu w pewnych odstępach w nawierzchni torowej montuje się tak zwane styki dylatacyjne, umożliwiające wzajemne ruchy dwóch odcinków szyn wobec siebie.
"Głos" zapytał, czy w torowisku na Wyszyńskiego nie ma styków dylatacyjnych?
- Torowisko z dwóch stron ograniczone jest konstrukcjami betonowymi, w związku z czym mówiąc najprościej, szyna nie ma gdzie się wydłużyć, dodatkowo wzniesienia i łuk pionowy zmniejszają sztywność szyny na osi pionowej - mówi Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.
Zapytaliśmy, czy będzie modernizacja torowiska na ulicy Wyszyńskiego?
- Ta część torowiska ma już swoje lata i jest przewidziana do remontu. Tramwaje Szczecińskie złożyły taki wniosek do budżetu Szczecina na 2025 rok, ale głosowanie nad budżetem jeszcze jest przed nami - odpowiada przedstawiciel TS.
Nie można wykluczyć, że w czasie upałów należy się spodziewać kolejnych kłopotów z torowiskiem. Służby techniczne nie są w stanie wytypować ani miejsca, ani czasu, w jakim nastąpi wybrzuszenie czy wyboczenie szyny, w związku z czym jedynym środkiem zaradczym jest monitorowanie całej sieci torowisk ze szczególnym uwzględnieniem miejsc potencjalnie bardziej narażonych.
Katastrofa śmigłowca z prezydentem Iranu. Co dalej z tym krajem?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?